Vitrines vol nostalgie

'Ach mam, moet je kijken. . . die heb ik ook nog gehad. Weet je nog?' Een vrouw van een jaar of dertig drentelt met haar moeder langs vitrines vol nostalgie....

Elke generatie heeft haar 'Flippo's': boeken bijvoorbeeld van Paulus de Boskabouter. Jean Dulieu maakte ze en vaste klanten van de stomerij kregen ze cadeau. De sleutelhangers en stripverhalen van Flipje uit Tiel, autoplaatjesboeken van beschuitfabrikant Haust en als allerbekendste de albums die de familie Verkade liet maken. Ruim drie miljoen zijn er verkocht.

Onbekend werk ligt er ook in Hoorn. Marten Toonder tekende gesponsorde stripboeken met Simon Snugger in de hoofdrol, een hond met een gleufhoed en een wat dommig uiterlijk.

Het museum toont niet alleen een onverwachte hoeveelheid hebbedingetjes, zegeltjes en plaatjes, het heeft soms ook motieven achterhaald van de opdrachtgevers. De Gruyter bijvoorbeeld had na de oorlog commerciële kopzorg. Bijna alles was 'op de bon' vanwege de schaarste. Om te zorgen dat de consument met zijn bonnen massaal naar De Gruyter kwam, bedacht directeur Gerrit de Gruyter het Snoepje van de Week. Bij een bepaald bedrag aan aankopen kon voor een dubbeltje een cadeautje worden gekocht, eerst een snoepje (snoep was schaars) en later een speeltje.

De Gruyter was slim. Het concern ergerde zich aan het betalingsgedrag van welgestelde 'mevrouwen' die hun dienstmeid de boodschappen lieten doen en later wel eens zouden betalen. De Gruyter bracht ze tot inkeer door voor elke tien gulden aan bonnen een gulden terug te betalen. Zo'n voordeeltje laat niemand lopen, ook niet in die kringen. De mevrouwen haastten zich naar de winkel.

Meer over