Vissen in eigen vijver

In Zeeland gaat het mes in de subsidies. Theaterdirecteur Henk Schoute is hoopvol: 'Toeschouwers blijven komen, zelfs in klederdracht.'

Zeeland: 0 %. Het zou de puntentelling van een songfestival kunnen zijn, ware het niet dat het om kunstsubsidies gaat. Staatssecretaris Halbe Zijlstra heeft in de Basisinfrastructuur (BIS) vanaf 2013 geen plaats gereserveerd voor een instelling uit de provincie Zeeland. Nu krijgen Productiehuis Zeelandia en het Zeeland Nazomerfestival samen nog 660 duizend euro structurele landelijke subsidie. Die stopt eind 2012. Ook De Vleeshal in Middelburg, museum voor hedendaagse kunst, verdwijnt uit de BIS.

Henk Schoute (56), directeur van Productiehuis Zeelandia en Zeeland Nazomerfestival, is de schok al te boven. 'Ik kan mij niet voorstellen dat wij alle landelijke subsidie mislopen. Ik reken nog op het Fonds Podiumkunsten. Het zal minder worden, en waarschijnlijk niet voor vier jaar. Een aantal plannen moet in de ijskast. Maar iets van de landelijke erkenning voor wat we hier hebben opgebouwd, zal toch financieel overeind blijven?'

Volgende week begint de elfde editie van het Zeeland Nazomerfestival, met traditiegetrouw veel toneelklassiekers op opvallende buitenlocaties en met kleinere voorstellingen uit de stal van het productiehuis (dat met het festival onder één paraplu opereert).

'Ondanks de btw-verhoging hebben we al twee keer zo veel kaarten verkocht als vorig jaar rond deze tijd. We hebben veel publiek gewonnen onder Zeeuwen die soms vanwege religieuze redenen, maar vaker vanwege te grote afstanden, nooit naar theater zijn geweest. Wij maken producties rond Zeeuwse thema's en kleurrijke Zeeuwen, die in buurthuizen in heel de provincie staan. Over standsverschillen bijvoorbeeld, of Mathilde Willink. Toeschouwers blijven gelukkig komen; zelfs in klederdracht. Ook naar Oom Wanja dit jaar, terwijl sommigen wellicht nog nooit van Anton Tsjechov hebben gehoord. We letten wel op dat ze zich niet geschoffeerd voelen. Niet dat zij bepalen wat wij maken, maar we kleden de thematiek zorgvuldig in. En soms lassen we een mosseldiner in.'

Ruim twee jaar geleden verruilde Schoute met zijn gezin het Noord-Hollandse dorp Wognum voor de Zeeuwse stad Middelburg en het reizende theaterfestival Karavaan voor Zeelandia met zijn Nazomerfestival: 'Mijn vrouw en zoon namen mij de transfer niet in dank af. Maar we meenden dat Zeelandia langdurig van subsidie verzekerd was.' Toch heeft hij inmiddels het Zeeuwse virus flink te pakken. 'De mensen zijn hier niet zo stug als iedereen beweert. Ze zijn vrolijk en stabiel, ook wanneer het op agrarisch gebied tegen zit, of als het visseizoen minder is.'

Schoute zelf is ook niet bij de pakken gaan neerzitten: 'We gaan door, met het productiehuis en het festival. Anders wordt er hier geen professioneel theater meer gemaakt. Dat kan niet. Ik hoop zo veel mogelijk subsidie van de provincie Zeeland te behouden. En ik heb het standaard sponsorcontract verscheurd en ben met bedrijven in gesprek voor een samenwerking op maat.'

Scheepsbouwer Damen Schelde wilde geen geld geven, maar wel garant staan voor de afname van 1.400 kaarten. Zijn werknemers en hun partners krijgen nu een avondje uit. De N.V. Westerscheldetunnel was niet geïnteresseerd in vrijkaarten, maar wilde na overleg wel de gebruikers van de tunnel een digitale kortingsbon aanbieden. 'Daarmee win je een mailbestand met potentiële toeschouwers. Als een sponsor hier binnenkomt met het voornemen minder te financieren, gaat hij met een nieuwe afspraak de deur uit. Ik ga op bezoek bij bedrijven, ben geïnteresseerd in hun producten en waar het hen om te doen is. Ik geloof heilig in een intensieve relatie met sponsors en het mecenaat. Joop van den Ende is mijn grote voorbeeld. We komen uit dezelfde buurt. Ik kocht vroeger bommetjes in het feestwinkeltje van zijn zus, waar hij ook werkte. Hij heeft wel eens een plan van mij uit eigen zak gesteund. Gelukkig heb ik hier in Zeeland geen concurrentie op podiumkunstgebied. In de Randstad vissen festivals en groepen in dezelfde vijver.'

Schoute probeert ook de Vlaamse overheid binnen te halen; mogelijk subsidieert die mee vanaf 2012, 'Dan wil ik best een première verzorgen op Vlaams grondgebied. Dat is zo dichtbij; de binding is er.' Bovendien is hij voornemens steviger te onderhandelen met artiesten over salariëring. 'Natuurlijk hebben acteurs, vormgevers en regisseurs recht op salaris. Maar pas afgestudeerden vragen soms net zo veel als ervaren vakmensen.' Schoute refereert aan de bekende acteur Jan Decleir die twee jaar geleden voor een schappelijk salaris een bejubelde Dylan Thomas op de kade bracht. 'Het was hem niet om het geld te doen, maar om zijn passie voor het stuk.'

In 2013, het eerste jaar waarin de bezuinigingen van kracht worden, herdenkt Zeeland het rampjaar 1953. 'Zeelandia herneemt dan de voorstelling Coupure uit 2002, van Heleen Verburg, over een havenmeester en een vrouw die worstelen met de rouw om hun verdronken dochter. Ik zou het liefst nog verder vooruit plannen. De onzekerheid laat dat niet toe. Maar of we nu vijf of zes plannen bedenken, we behouden de kracht ze uit te voeren.'

De elfde editie van het Zeeland Nazomerfestival vindt plaats van 23 augustus tot en met 9 september op diverse locaties in Zeeland.

theaterzeelandia.nl

TONEELKLASSIEKERS OP ZEEUWSE KEIEN

Het Zeeland Nazomerfestival presenteert traditiegetrouw toneelklassiekers op onverwachte buitenlocaties:

Het festival opent met de oorlogstragedie Trojaanse Vrouwen van Euripides, over schuld, rouw, winst en verlies in oorlogstijd. Het brandend Troje ligt nu in de voormalige veerhaven Perkpolder. Tot acht jaar geleden vertrok hier de veerpont naar Kruiningen om Zeeuws-Vlaanderen met Zuid-Beveland te verbinden. De komst van de Westerscheldetunnel maakte de veerpont overbodig. De rouwende Hekabe wordt gespeeld door Reinhilde Decleir, zus van Jan Decleir. Vertaling: Judith Herzberg. Regie: Niek Kortekaas.

In badpaviljoen Domburg speelt Am Ziel van de Oostenrijkse toneelschrijver Thomas Bernhard, met Arnon Grunberg als gevierde schrijver van het succesvolle toneelstuk Redde wie zich redde kan. Hij is uitgenodigd door een moeder en een dochter voor een verblijf in hun zomerhuis en wakkert hun onderlinge concurrentie aan. De in Middelburg geboren Judith de Rijke regisseert.

Albert Lubbers vertaalt en regisseert Oom Wanja van Anton Tsjechov in Wilhelminadorp

Stef De Paepe regisseert in Sluiskil de komedie Toreadors van Jean-Marie Piemme over een curieuze vriendschap tussen twee mannen in een wassalon.

Het Zeeland Nazomerfestival herneemt Mathilde over het levend kunstwerk Mathilde Willink, Mooie Anna over de liefde en rampspoed in het leven van een kruideniersdochter, en De Rietdekker over het verhaal van een oude rietdekker en zijn schrijvende zoon.

undefined

Meer over