Vet hip met je rock-¿n-roll rollator

Rollators zijn suf, met hun grijsrubberen ziekenhuiswielen. Bovendien laten ze zich niet prettig voortduwen. Een nieuwe, 'hippe' variant moet daarin verandering brengen.

Yvonne Doorduyn

amsterdam - Ze zijn er in tijger-, zebra- of koeienprint. Van pimpelpaars en marmer tot appeltjesgroen. Er zijn races, een expositie, speciale websites om ze te pimpen en een heuse award voor wie de mooiste ontwerpt. De rollator.


Maar wat er nog niet is, is een rollator en rolstoel in één. Vanaf volgend voorjaar wel: de Rollz Motion. De makers deden ervaring op bij kinderwagenhit Bugaboo en brengen nu een kek wagentje op de markt waarin of waarachter de senior van de 21ste eeuw zich nog steeds hip kan voelen. Want ze zijn er in knaloranje bijvoorbeeld, of ijsblauw.


'De dag dat je een rollator koopt, is nooit de leukste dag van je leven', zegt Arjan Muis, een van de twee directeuren van Rollz International. 'Maar we kunnen hem wel uit de patiëntenhoek halen en er een merk en identiteit aan koppelen. En in een leuke winkel neerzetten in plaats van tussen de incontinentieluiers.'


Muis vergelijkt zijn Rollz met een designbril, in feite ook een hulpmiddel. 'Die koop je voor je gevoel ook niet omdat je ziek bent, maar als accessoire.'


Het leek erop dat de rollator vanaf 1 januari uit het zorgpakket zou gaan, maar de Tweede Kamer hield dit besluit tegen. Desondanks zijn de initiatiefnemers er heilig van overtuigd dat steeds meer kopers de standaard grijze of blauwe rollator uit de thuiszorgwinkel, die met de dikke grijze ziekenhuiswielen, links laten liggen.


De nieuwe generatie ouderen gaat shoppen, is hun verwachting. 'De babyboomgeneratie heeft geld en houdt van mooie spullen', zegt Maarten Sluyter, mededirecteur bij Rollz. 'Ze staan anders in het leven dan de generatie die nu negentig is, die de oorlog heeft meegemaakt. Nieuwe ouderen willen niet achter zo'n lelijk ding gezien worden.'


Op een hoog rond plateau, als was het een kunstwerk, staat aan de Willem Fenengastraat in Amsterdam Overamstel een Rollz Motion te glimmen. Het bedrijf, net een half jaar oud, is gevestigd in een voormalige kauwgomballenfabriek.


'Je ziet mensen er vaak gebogen achter lopen', zegt Muis, terwijl hij een botergele variant van zijn rollator demonstreert. Hij kromt zijn rug, alsof hij dertig jaar ouder is. Onhandig manoeuvreert hij het karretje heen en weer. 'Kijk, zo willen we het dus niet meer.'


De Rollz Motion werd ontworpen door Martijn Schaaper van InMarket, bewegingstechnoloog en kenner van de revalidatiewereld. Muis: 'Bij deze rollator kun je stijlvol rechtop tussen de handgrepen staan. Borst vooruit, heel stoer. Dat is psychologisch een heel ander gevoel.'


In een handomdraai is het een rolstoel. Muis geeft het zwarte pakket dat tot nu toe doelloos onder het wagentje bungelde, een ruk. 'Als je een eind op weg bent', zegt hij terwijl hij de handgrepen omkeert, 'en je wordt moe, dan kun je met de rolstoel verder. Voetsteunen erop en klaar is Kees.' Echtparen bijvoorbeeld kunnen eerst een stuk samen lopen en daarna een eind waarbij de één de ander voortduwt.


Het is het gevoel van vrijheid dat Rollz wil aanspreken. De marketingcampagne - voorlopig nog slechts een folder en ansichtkaarten - is gebouwd rond vrolijke zwart-witfoto's. Een Marilyn Monroe-achtige dame, lachend op het strand; een jong stel in een klassieke open Mercedes; een dansende jongeman.


'We willen gebruikers aanspreken op wie ze vroeger waren', zegt Sluyter. 'De nieuwe senioren zijn ondernemend, reislustig en nieuwsgierig. We willen hun vertellen dat dat niet hoeft te stoppen, als je wat moeilijker loopt. Je kunt nog steeds de hort op.' Ze hebben de naam Rollz niet zomaar gekozen. Het is een knipoog naar de rock-'n-roll-tijd: voor veelnieuwe gepensioneerden de beste tijd uit hun leven.


Er hangt wel een stevig prijskaartje aan de kleurige rollator. Waar een doorsnee wagentje al te koop is onder de 100 euro, tel je voor een Rollz 549 euro neer. Voor het accessoirepakket komt er nog eens 169 euro bij.


Dat de markt groeit, behoeft amper betoog. Volgens het College voor Zorgverzekeringen CVZ werden in 2006 ruim 64 duizend karretjes gedeclareerd, in 2007 bijna 67 duizend en in 2008 ruim 70 duizend. Het CVZ telt de internetverkopen, of die via de ANWB niet mee.


Het aantal ouderen verdubbelt tussen nu en 2040. Niet alleen gaan de babyboomers met pensioen, ook leven ouderen gemiddeld langer. Daardoor stijgt de vraag naar hulpmiddelen. Dat de zorg verbetert en ouderen langer goed ter been blijven, doet daar weinig aan af.


Gemiddeld is een op de vijf 65-plussers beperkt in zijn bewegingsvrijheid. Opvallend is dat oudere vrouwen vaker mobiliteitsproblemen hebben dan mannen. Boven de 65 jaar gebruiken vrouwen twee keer zo vaak een stok, kruk, looprek of rollator.


En ook: hoe lager de opleiding of het inkomen, hoe vaker een hulpmiddel gebruikt wordt. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben ouderen uit de laagste inkomensklasse drie keer zo vaak een hulpmiddel als mensen met een hoog inkomen.


David Bekkering van internetzorgwinkel Rollatorwinkel.com denkt dat de rollator booming business wordt. 'Het taboe gaat er langzaam maar zeker van af. Je ziet nu al dat mensen voor een bepaald kleurtje komen. Wij zijn het eerste bedrijf dat alle kleuren van de regenboog verkoopt.'


Weer anderen bestormen de markt met design- of lichtgewichtrollators, zoals de Topro Troja.


Rollz begint in het voorjaar in Nederland, Duitsland en Scandinavië. 'Dat zijn de echte rollatorlanden', zegt Sluyter. 'Daarna kijken we wel weer verder.'


Meer over