Vet en veel eten is al bijna volksvijand no.1

Hoe maak je mensen bewust van de risico's van vet en veel eten? Met een snack-tax op kroketten? 'Volle kaas en melk bevatten ook veel vet', verzucht de voedingsexpert....

Jaarlijks sterven twintigduizend mensen aan de gevolgen van te veel en verkeerde voeding, meldt het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Het ministerie van Volksgezondheid heeft alle cateraars en horeca-uitbaters opgeroepen mee te strijden tegen vetzucht en, erger, obesitas (zwaarlijvigheid).

Voedingsfabrikanten en supermarkten zoeken allang naar manieren om ongezonde vetten uit het eten te krijgen. Zo heeft Mars zijn kingsize-repen afgeschaft, verkoopt McDonald's geen super size-menu's meer en zetten fabrikanten geen tieneridolen als Jim meer in voor reclame.

Campagnes als 'Snoep gezond, eet een appel' voor beter eten blijken echter niet aan te slaan. Na twintig jaar eet nog steeds minder dan een kwart van de Nederlanders voldoende groente en fruit.

Afschrikwekkende teksten zoals die worden afgedrukt op pakjes sigaretten zijn niet te verwachten. 'Je kunt op voeding niet hetzelfde beleid loslaten als op tabak', zegt Schutte van het Voedingscentrum. Voedingshoogleraar Wim Saris is een voorstander van marktwerking. Met zoiets als een snack-tax - belastingheffing op vette producten - zou de overheid zich lelijk in de vingers snijden.

'Dat is het slechtste wat je kunt doen', zegt Saris. Schutte: 'Volle melk en kaas bevatten ook een hoop vet. Moet je daarop ook belasting heffen?'

Kennelijk is de bestrijding van deze volksvijand, net als bij het roken, iets waar we zelf wel uit komen. Volgens Saris zijn drie partijen verantwoordelijk voor het probleem: de fabrikanten, de overheid en de consument.

Saris: 'Overgewicht is nog altijd een probleem van inname en gebruik. Eén Mars is niet erg, als je voldoende fietst.'

De industrie legt de verantwoordelijkheid bij de consument: 'Er bestaan geen slechte voedingsmiddelen, alleen slechte voedingspatronen', schrijft de brancheorganisatie VAI in een rapport.

VAI-secretaris Jan Droogh vindt dat de consument zich beter moet informeren. 'Iedereen die een nieuwe auto koopt, weet precies hoeveel kleppen die heeft, hoe hard die kan en hoeveel cc die heeft. Maar als het om voeding gaat, vragen ze zich vaak niet af wat erin zit.'

Droogh wil niet dat de voedingsfabrikanten worden vergeleken met de tabaksindustrie: 'Eten moeten we allemaal, en wij hebben het recht om de consument een keuze te bieden.' Vaak brengen fabrikanten zowel volvette als dieetproducten op de markt. Zo maakt Unilever niet alleen het populaire Magnum-ijs, maar ook producten onder het dieetmerk Slimfast.

In Amerika worden tegen McDonald's al processen gevoerd wegens overgewicht en hart- en vaatziekten. Saris: 'Ik zie er niets in. Het is moeilijk om een relatie te leggen tussen hamburgers en overgewicht. Daar komt veel meer bij kijken, zoals voldoende beweging.'

Vandaag presenteert McDonald's het eerste Happy Meal voor volwassenen: een maaltijdsalade met bronwater of cola-light. Het bijbehorende cadeautje is een boekje met tips over beweging.

Meer over