Verzekeraar NN keert wel heel 'snel' uit bij overlijden

Nationale Nederlanden heeft het verbruid bij G. Bosscher uit Naarden. Bosschers vader overleed 9 februari. Die had twee levenpolissen afgesloten bij NN....

Executeur-testamentair Bosscher meldde zich een week na de begrafenis bij NN. Hij moest de akte en polissen opsturen, dan zou NN 'snel tot uitkering overgaan'. Toen gebeurde er niets.

Bellen hielp niet. 'Je komt bij een helpdesk terecht en krijgt dan telkens een andere medewerker, die je weer het hele verhaal moet doen', zegt Bosscher. 'Maar zij kunnen alleen in de computer zien of iets binnen of in behandeling is. Verder weten ze niets.'

Dan maar een brief. En zowaar: op 15 april liet NN weten dat mevrouw Bosscher mocht kiezen tussen een uitkering in contanten danwel de aankoop van een lijfrente. 'Aangezien mijn moeder 93 jaar is en een slechte gezondheid geniet, leek mij een lijfrente niet zinvol', schrijft Bosscher.

Hij vroeg NN per brief het geld aan hém over te maken, en stuurde een kopie mee van de verklaring van erfrecht, waarin de erven hem benoemen tot 'beredderaar van de nalatenschap'. Daarin staat expliciet dat moeder hem bij notariële akte aanstelt als 'gevolmachtigde ter zake van al haar zaken en rechtshandelingen'. 1 mei reageert NN afwijzend. Moeder moet tekenen. 'Mijn moeder is niet dement, maar zo zwaar gehandicapt dat zij niet kan tekenen. Daarom is er juist een akte van volmacht opgemaakt.'

Na overleg met de notaris schrijft Bosscher een 'bitse' brief dat hij het getraineer spuugzat is. Bijgevoegd een kopie van de akte van volmacht. Geen reactie.

Tot afgelopen week. 'Nou, ze hebben uitgekeerd hoor', meldt Bosscher aan Op=op. Maar hij blijft boos. 'NN laat je volstrekt aan je lot over. Het is toch idioot dat ik vanaf februari bezig ben geweest om dat geld te krijgen?'

Annemarie Kalff van Nationale Nederlanden noemt het een vervelende kwestie. 'Maar ik kan er niet op ingaan vanwege de privacy van de heer Bosscher.' Kan Kalff dan zeggen waaróm het zo lang duurde? 'Nee. Wel kijken we hoe we de gang van zaken in de toekomst kunnen verbeteren.'

Eén geluk bij een ongeluk, reageert Bosscher: in dezelfde week dat het geld van NN arriveerde, viel ook de nota van de begrafenisondernemer in de bus. 'Godzijdank heeft die óók vier maanden over de afhandeling gedaan.'

Meer over