Verwenservice moet ziekenhuis opleuken

Lekker uitslapen, ontbijt op bed, en overdag rustig aan doen met de telefoon onder handbereik om de roomservice te bellen voor een snack of een drankje....

Van onze verslaggever Rik Nijland

Voedingsassistentes, koks, schoonmakers en beddenverschoners zijn samengevoegd in de roomservice. Per afdeling van veertig patiënten vervullen drie medewerkers de wensen van hun gasten, doen licht schoonmaakwerk, schikken de bloemen en leggen de laatste hand aan de maaltijden die het ziekenhuis van buiten betrekt. Wie bij nader inzien 's avonds wat meer worteltjes wil, of toch liever tussen de middag warm eet, mag het in Nijmegen zelf zeggen.

Meer ziekenhuizen in Nederland werken aan een verruiming van de service, aldus roomservice-medewerkster Karin Sanders. Maar door maatregelen te combineren en door de flexibiliteit bij de maaltijden loopt het Canisius-Wilhelmina Ziekenkenhuis voorop. Voorlopig opereert de roomservice op proef op de dagbehandeling, kort verblijfafdelingen en binnenkort ook gynaecologie. Dan wordt de service ook tot de nacht uitgebreid.

Voordeel voor het ziekenhuis is dat verpleegkundigen worden ontlast. Een patiënt die dorst heeft, belt voortaan zijn assistent. 'Voorheen verrichtten de verpleegkundigen nog veel van dat dat soort taken', vertelt Sanders. Voor het experiment is volgens haar geen extra personeel nodig. 'We hopen op een grotere tevredenheid onder de patiënten. We kunnen als facilitaire dienst niets doen aan een nare ziekte, maar wel kunnen we het verblijf in het ziekenhuis zo prettig mogelijk laten verlopen.'

Meer over