Verstrikt in de energienota

Consumenten snappen hun energienota vaak niet. Daarom stappen ze niet over naar een andere aanbieder, terwijl dat honderden euro's kan schelen.

Weet u wat de heffingskorting is, die u elke maand betaalt via uw energienota? Het is een vast bedrag dat in mindering wordt gebracht op de rekening als compensatie voor de energiebelasting. En de 'regiotoeslag gas' betaalt u voor het transport van het gas via het netwerk. Hoe verder weg van Slochteren, hoe hoger het bedrag.

Deze voorbeelden van onduidelijke, ingewikkelde en vaak per energiebedrijf verschillende posten op de rekening komen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder trok onlangs aan de bel omdat het slecht is gesteld met de begrijpelijkheid van de energienota's. Slecht 13 procent van de consumenten kan de link leggen tussen het aanbod van de energieleverancier, zijn contract en de informatie op zijn nota, stelt de ACM na een onderzoek.

De vraag is hoe erg dat is - veel mensen zullen de jaarlijkse afrekening toch niet heel nauwkeurig bestuderen, voordat ze weer bij het kruisje tekenen voor de automatische incasso van het nieuwe maandbedrag. Maar dat is juist het punt, zegt de ACM, die toeziet op eerlijke en goed functionerende markten. Doordat energiebedrijven de rekening - bewust of onbewust - nodeloos ingewikkeld maken, snappen consumenten het niet goed. Ze kunnen de rekening dus niet goed vergelijken met die van andere, concurrerende energieaanbieders. Als ze een poging wagen om te kijken of het zin heeft over te stappen naar een ander energiebedrijf, lopen ze vast in onbegrijpelijke termen en verschillende bedragen, en haken ze af.

Daardoor wordt niet alleen de concurrentie belemmerd, maar lopen consumenten ook veel geld mis. Mensen die nog nooit van energieleverancier zijn gewisseld, kunnen op jaarbasis gemiddeld tot zo'n 400 euro mislopen, zegt de ACM. Dat verschil komt doordat energiebedrijven die graag nieuwe klanten willen, erg hun best doen met aantrekkelijke aanbiedingen. Bestaande klanten krijgen veel minder aandacht. Over het algemeen staat er geen bonus op klantloyaliteit en loont het dus om te wisselen, of in elk geval de mogelijkheden daarvoor te bestuderen. Als uw huidige aanbieder te horen krijgt dat u over wilt stappen, is er altijd de kans u een nieuw bod te doen, waardoor u toch besluit te blijven. Maar dan wel voor minder geld dan u betaalde voordat u besloot gewoon maar weer te betalen, omdat de energienota's toch niet te vergelijken zijn.

Belangrijk is daarbij te weten dat een deel van de rekening omlaag gaat omdat de beheerders van gas- en elektriciteitsleidingen van de ACM hun tarieven moeten verlagen. De gereguleerde kosten waar het hier om gaat - het transport en de meter - vormen ongeveer eenvijfde van de totale rekening. Volgens de ACM kunnen de netbeheerders doelmatiger en dus goedkoper werken. De toezichthouder publiceerde in mei nieuwe richtlijnen waarop netbeheerders als Liander, Stedin, Enexis, Delta, de Gasunie en Tennet (de landelijke beheerder van het hoogspanningsnet) hun tarieven mogen baseren.

Als alle netbeheerders deze tarieven moeten verlagen, blijft de vraag welke energieaanbieder het beste aanbod heeft. Daar kunnen vergelijkingssites voor energie zoals Gaslicht.com, Prizewize.nl, Easyswitch.nl of Energievergelijken.nl bij helpen. Zulke vergelijkingssites spelen een belangrijke rol om het voor consumenten gemakkelijker te maken over te stappen, zegt de ACM. Zeker zo lang de informatie van de aanbieders nog niet zo transparant is als de toezichthouder zou willen en de aanbiedingen onderling dus nog lastig te vergelijken zijn. Praktische informatie over wat je wel en niet moet doen bij het overstappen is te vinden op ConsuWijzer, bij de overstapcoach. Los van de beste aanbieder heb je natuurlijk zelf ook invloed op je energiekosten. Minder energie gebruiken helpt de kosten te verlagen, ook doordat de heffingen en btw gerelateerd zijn aan het verbruik.

De ACM wil graag dat elke gas- en stroomaanbieder dezelfde termen gaat gebruiken op nota's en bij aanbiedingen. Nu heeft de ene leverancier het over transportkosten, de volgende over netbeheerkosten en de derde over netwerkkosten. Verder zouden aanbiedingen toegesneden moeten zijn op het individuele verbruik van de consument en de regio waar hij of zij woont, in plaats van op een landelijk gemiddelde. Ook zou de ACM graag zien dat de energieaanbieders hun aanbiedingen inclusief btw en andere belastingen gaan vermelden, zodat ze goed te vergelijken zijn. En het zou ook helpen als elke stroomleverancier op hetzelfde tijdstip gaat omschakelen naar het voordelige nachttarief. Nu loopt het daltarief in de meeste provincies op werkdagen van 23.00 tot 7.00 uur en in het weekeinde. Maar in Noord-Brabant en Limburg beginnen de doordeweekse daluren al om 21.00 uur.

De energiebedrijven hebben laten weten flink hun best te doen om de nota's zo vergelijkbaar mogelijk te maken, zodat de consument een goed geïnformeerde keuze kan maken over wat voor hem of haar de beste aanbieder is, gegeven waar je woont, hoeveel je verbruikt en hoe belangrijk je het bijvoorbeeld vindt dat je stroom groen is. Tot het zo ver is, en de energiemarkt transparant is, houdt de ACM de prijzen nog even goed in de gaten.

En o ja: SDE+ op uw energienota staat voor 'stimulering duurzame energieproductie'. Een heffing van de overheid.

undefined

Meer over