Verras me

Internet is vooral handig als je precies weet waarnaar je op zoek bent. Wat voor weer is het in New York; wordt er nog gehandeld in het aandeel Porceleyne Fles; of: hoe zat dat ook al weer met de engelen van Mons?...

Dat de queeste naar nieuws nauwelijks is te automatiseren, blijkt uit het woud van jong gestorven newsagents. Zoals nieuwsbezorger Point cast. In 1997 door het Amerikaanse blad Wired uitgeroepen tot opvolger van de browser. Filterde het nieuwsaanbod en bezorgde een selectie op de desktop. Gebruikers bleken er vooral nerveus van te raken, omdat ze het idee kregen van alles te missen. Pointcast ligt nu na te smeulen in een verloren hoekje van het web. Ernaast liggen Farcast, Marimba en dertig andere nieuwsdiensten die revolutie beloofden.

Met nieuws zal het misschien wel nooit lukken een zoekmachine te maken die net zo handig selecteert en presenteert als een redactie. Op andere gebieden zijn meer mogelijkheden. Bij boeken bijvoorbeeld. Internetboekhandel Amazon geeft kopers suggesties welke andere boeken de moeite waard zijn. Dat werkt aardig, maar je wordt zelden verrast.

Dan is er nog muziek. Kunnen zoekmachines voor muziek je verrassen? Moodlogic wel. Moodlogic heeft van 500 duizend muziekstukken allerlei kenmerken vastgelegd. Van elke song is bepaald tot welk genre het behoort, of het een vrolijk of juist agressief deuntje is, of het jazz is of hiphop, of het de hitparade bereikt heeft of dat het op obscure zenders gedraaid is. Meer weten over jazz uit de jaren zestig? Moodlogic schotelt een aantal songs voor op basis van je voorkeur. Tot zover niets nieuws. De verfijning zit 'm in het doosje met stickertjes dat boven in beeld hangt. Op elk van de acht stickertjes staat een stemming: vrolijk, agressief, droef. Wanneer stickertjes uit het doosje worden genomen en ergens in beeld worden opgeplakt, draperen de songs zich er omheen. De agressiefste nestelt zich tegen het rode stickertje, het vrolijkste schuift naar het groene. Wie blije jazz wil, klikke op het nummer bij de groene sticker en krijgt een voorproefje. Bevalt het, dan kan de cd onmiddellijk gekocht worden. De knop 'verras me' geeft meer van hetzelfde. Er zit rommel bij, maar ook prachtige muziek van onbekende artiesten. Het werkt! Dat is misschien nog wel de grootste verrassing.

Meer over