Nieuws

Verpakkingsvrije webwinkel Pieter Pot haalt 9 miljoen op

De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft 9 miljoen euro aan investeringen opgehaald. Daarmee wil het van oorsprong Rotterdamse bedrijf de komende jaren uitbreiden naar andere landen in West-Europa.

Redactie
Bij Pieter Pot in Schiedam worden de potten klaargemaakt voor verzending naar de klanten. Beeld  Raymond Rutting / de Volkskrant
Bij Pieter Pot in Schiedam worden de potten klaargemaakt voor verzending naar de klanten.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Sinds de lancering twee jaar geleden is webwinkel Pieter Pot aan een razendsnelle opmars bezig. Het bedrijf bezorgt zijn boodschappen in herbruikbare statiegeldpotten inmiddels bij 70 duizend leden door heel Nederland en voegde vorige maand ook 10 duizend Vlaamse klanten toe aan zijn bestand. Met de recente investeringen moet die internationale groei versneld worden. Daarnaast wil het bedrijf een nieuwe, duurzamere weckpot ontwikkelen en het assortiment uitbreiden.

Het bedrijfsmodel van Pieter Pot doet sterk denken aan dat van de melkboer. Houdbare producten als rijst en pasta worden bij de consument thuisbezorgd in glazen weckpotten, die tijdens de volgende bezorgronde weer worden opgehaald, schoongemaakt en hergebruikt. Het concept werd bedacht door Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt, twee oud-TU-delft-studenten met een zelfbenoemd ‘millennialsyndroom’, die iets wilden doen aan de verpakkingsproblematiek.

Groeipijn

De ondernemers begonnen hun eerste warehouse op de zolderkamer van Schoemaker. Dankzij een eerdere investeringsronde konden ze die inruilen voor een distributiecentrum in Rotterdam. Ook dat onderkomen werd al snel te klein waardoor de ondernemers dit jaar nog eens twee keer moesten verhuizen. Het ging gepaard met groeipijnen: na de laatste verhuizing dit najaar kampte Pieter Pot met tijdelijke leveringsproblemen. De lancering in België werd daarom kort uitgesteld.

In een interview met de Volkskrant zei Schoemaker eerder al te dromen van expansie naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Die droom komt met de nieuwe investeringsronde mogelijk dichterbij. Bovendien werkt het bedrijf aan eigen weckpotten die lichter zijn en waarvan het vervoer dus minder CO2 moet uitstoten, daarnaast wil het bedrijf het aandeel circulaire bulkverpakkingen verhogen. De 9 miljoen euro die is opgehaald komt van impactinvesteerders als Shift Impact.

Meer over