Vernieuwde Espace is kroonjuweel

De Franse auto-industrie mag dan kwakkelen, Renault toont nieuw elan. Het topmodel, de spectaculair vernieuwde Espace, is een kroonjuweel waarop ook wij Hollanders een beetje trots mogen zijn.

De Renault Espace Initiale Paris op de 85ste Geneva International Motor Show in Zwitserland, maart 2015. Beeld anp
De Renault Espace Initiale Paris op de 85ste Geneva International Motor Show in Zwitserland, maart 2015.Beeld anp

Bijna vertederd keek ze naar hem, op tafel. Haar handen gleden over zijn vormen. Ze zei, terwijl ze stilhield bij de achterkant van het model: 'Hij heeft brede heupen.' Toen trok ze zich weer in de plooi. Misschien had ze nog willen vertellen dat hij op alle mogelijke manieren zelf kan inparkeren, dat hij zelfstandig op de snelweg accelereert waar het kan en afremt waar het moet, en dat hij in vele varianten rugmassages geeft. Maar wellicht besefte ze dat ze te ver was gegaan. Snel werd ze weer zakelijk: 'En hij is 250 kilo minder zwaar.'

Het kan een fraai staaltje acteren geweest zijn van Renaults pr-directeur. Maar het zou dit keer ook zomaar oprecht geweest kunnen zijn, dat moment van wegdromen. Want met de vijfde generatie Espace heeft Renault, als een van de zeer weinige autofabrikanten vandaag de dag, een echt nieuwe auto gemaakt. Een die optioneel is voorzien van de nieuwste en fijnste technologie, die gedurfd is vormgegeven en die, niet onbelangrijk, mooi is.

null Beeld .
Beeld .

Eerst dat nieuwe: wat voor een auto is de Espace? Dertig jaar geleden introduceerde Renault met het model de MPV in Europa: multi purpose vehicle, ruimtewagen, gezinsauto. Ze waren groot en ze waren niet zuinig. Dat label is een beetje uit de gratie sinds het economisch wat minder gaat. Hetzelfde geldt voor SUV: sports utility vehicle, groot, stoer en nóg minder zuinig dan de MPV.

De mengvorm van beide is daarentegen populairder dan ooit: crossover, beetje stoer, beetje luxe, iets zuiniger. Die heb je tegenwoordig groot, klein en alles daartussenin en de merken die 'm nog niet hebben (bijvoorbeeld Skoda en Lancia) komen er spoedig mee. Het lijkt het meest logisch de nieuwe Espace onder die crossovers te scharen, maar daarmee doe je hem toch tekort.

Eigenlijk introduceert Renault met de nieuwe Espace, net als dertig jaar geleden, weer een nieuw model: een kruising tussen een limousine en een crossover. Er zijn weliswaar al voldoende crossovers die zeer luxe zijn uitgevoerd (Duitse merken, Volvo), maar die missen de finesse in het design en het zoetvloeiende van de rijstijl van de Espace.

Gereden Renault Espace Initiale Paris
Prijs 55.803 euro (verkrijgbaar vanaf 42.990 euro)
Motor/vermogen 1.6 benzine / 190 pk
Gewicht 1.548 kg
Lxbxh 4,68 x 1,89 x 1,68 meter
CO2-uitstoot 140 g/km
Verbruik volgens opgave 6,2 l / 100 km
Verbruik testperiode 8,1 l / 100 km

Het nieuwe model staat nu in de showroom en wordt vanaf augustus geleverd.

Licht en luxe

Waarmee we vanzelf bij dat mooie zijn aanbeland. Wat het meest opvalt: de grote wielen (verkrijgbaar in 17-20 inch). Zonder functie, louter design. Eigenlijk hebben we daarmee het stoere gehad, al noemde een enkeling van het gezelschap waarmee Blik op stap was de auto bonkig. Maar die enkeling had te weinig oog voor de strakke belijning met fraaie chromen lijsten. Die laatste zijn weer helemaal terug en zie je vaker in luxere modellen, maar niet zo inventief en kenmerkend als in deze Espace.

In plaats van slechts de ramen te omlijsten, benadrukken ze het lijnenspel en geven ze de auto een eigen profiel. Die grote wielen en het relatief lage karkas (de 4 centimeter die hij hoger boven de grond staat, gaan ten koste van de zithoogte) geven het ontwerp dat aerodynamische wat meer modellen hebben die eruitzien alsof ze een klap op het dak hebben gekregen: de DS 5 van Citroën en de Range Rover Evoque vooral. Ten opzichte van die eerste heeft hij een gestroomlijndere kont en anders dan de Range Rover heeft hij van voren een mooie lijn: de schuine motorkap loopt bijna zonder knik over in de voorruit - dat schijnt hoofdontwerper Laurens van den Acker te hebben afgekeken van de TGV.

Met Van den Acker, een Nederlander, is de man genoemd die Renault nieuw elan bracht. Hij bedacht een lijn van zes auto's, die in zijn filosofie elk gekoppeld zijn aan een levensfase. De Clio en Captur, voor de levensfasen 'love' en 'play', rijden al rond (let op hun brede heupen). De Espace en de Kadjar komen eraan. De laatste is voor het tijdvak 'explore' en met de Espace sluit u in de ogen van Van den Acker uw leven af, al wordt dat keurig 'wisdom' genoemd.

Blik zou zijn laatste dagen graag slijten in de Espace, want behalve zijn uiterlijk heeft de auto nog wel wat meer te bieden, zeker de duurste editie die wij mee kregen (bijna 13 duizend euro boven op de vanafprijs). Persoonlijke voorkeuren op het gebied van instellingen, interieur en rijstijl zijn op te slaan in profielen; de auto is overladen met veiligheidsvoorzieningen en, ook niet onbelangrijk, in alle standen rijdt de Espace als een grote, luxe, licht bestuurbare auto, nooit als een stugge SUV of een lompe MPV.

Frans en veilig

Frans en veilig, dat is het gevoel dat je achter het stuur krijgt. De cockpit is ontworpen om die naam recht te doen en het head-up display dat achter en boven het stuur verschijnt, bevat de belangrijkste informatie voor de chauffeur: maximumsnelheid, eerstvolgende navigatie-aanwijzing, afstand-tot-voorliggerweergave (groen, oranje of rood). Dat display lijkt een overbodige gadget, maar tijdens het rijden merk je dat erdoor je blik minder afgeleid wordt.

Het Franse gevoel komt vooral tijdens het rijden; dankzij het 4control-systeem - licht meesturende achterwielen - stuurt de auto vederlicht. De Espace is met zijn 1.6-motor (in alle uitvoeringen) geen monster; in onze automaat reageerde de kickdown bedaard, maar als het moet accelereert hij naar behoren. En wie dat niet Frans relaxed genoeg vindt, zet de auto in de comfortstand en de stoelmassage aan. De verplichte pauze na twee uur rijden komt dan eigenlijk veel te vroeg.

Cultural chic

Met de Espace richt Renault zich niet langer alleen op grote gezinnen; de auto is minder hoog en heeft minder volume dan zijn voorgangers. De luxe is daarentegen groter. Waarmee de Fransen zich nadrukkelijk op de zakelijke rijder richten die zich voelt aangesproken door 'cultural chic'. De Nederlandse introductie van de auto in maart en april geschiedde om die reden op opmerkelijke plekken: op de podia waar het Nederlands Dans Theater optrad werden voor genodigden Espace-previews georganiseerd.

Meer over