'Vermiste' OV-chipkaart geeft er de brui aan

Mopperen op de NS wordt sommige treinreizigers wel heel gemakkelijk gemaakt. In november vorig jaar checkt mevrouw Bienemann in op het Amstelstation in Amsterdam voor haar terugreis naar Limburg. Tot haar schrik wordt haar OV-chipkaart geblokkeerd. Er staat nog 50 euro op.


Ze reist af naar de NS-servicebalie in Eindhoven om de pas te laten deblokkeren. Dat doen we niet, zegt de NS, daarvoor moet ze naar het gemeentelijk vervoersbedrijf (GVB). Drie keer belt ze het GVB voordat iemand haar kan vertellen dat Trans Link Systems over de chipkaarten gaat. Als Bienemann TLS te pakken krijgt, beloven ze haar dat ze het geld terugstorten, bij wijze van uitzondering. Deblokkeren doen ze nooit.


Eind januari, inmiddels 2012, heeft Bienemann haar 50 euro nog niet. Ze belt maar weer eens met Trans Link. Binnen vijf werkdagen krijgt ze haar geld, belooft Justin van de klantenservice. De vijf dagen worden weken. Mevrouw Bienemann, inmiddels op vriendschappelijke voet met de klantenservice van Trans Link ('Die jongens en meisjes doen ook maar hun werk') weet het nu ook niet meer. 'We worden er allemaal gek van.'


Op=op vraagt Trans Link Systems wat zij daar allemaal uitspoken met Bienemanns 50 euro. Woordvoerder Anita Hilhorst kan het uitleggen. 'Deze pas staat bij ons geregistreerd als vermist. Als je hem dan weer gebruikt, blokkeert zo'n pas. Dat het zo lang duurt voordat ze haar geld terugkrijgt komt door een achterstand in de verwerking, daar bieden we onze excuses voor aan. De 26ste staat het op haar rekening.' Mevrouw Bienemann heeft de datum alvast hoopvol in haar agenda omcirkeld. 'We zullen zien.'


Ook een klacht? Mail naar: op=op@volkskrant.nl

Meer over