Verlengde baan biedt Eelde kansen

Na 35 jaar politieke en juridische strijd heeft Groningen Airport Eelde een verlengde start- en landingsbaan. De baan is vergroot van 1.800 naar 2.500 meter. Woensdag vertrok de eerste vlucht naar Antalya (Turkije), een bestemming die voorheen zonder tussenstop niet mogelijk was.

AMSTERDAM - Grotere vliegtuigen kunnen het vliegveld nu aandoen, ook kan er op verder gelegen bestemmingen worden gevlogen. De rijksoverheid betaalde de 25 miljoen die de uitbreiding kostte.

'De baanlengte die wij nu hebben zet ons op de kaart als serieuze luchthaven', zegt Marco van de Kreeke, directeur van het vliegveld. Ryanair vliegt nu op Groningen vanwege de verlengde baan. De directeur hoopt nog meer luchtvaartmaatschappijen aan te trekken.

'Een schandelijke vertoning', vindt Jan Wittenberg, voorzitter van Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE), die jarenlang tegen de verlenging streed. 'In een tijd waarin zwembaden en bibliotheken worden gesloten, is het onvoorstelbaar dat men tientallen miljoenen steekt in een volkomen nutteloos project.'

De uitbreiding van de start- en landingsbaan is volgen Wittenberg een prestigeproject. 'Politici hebben zich dit dertig jaar geleden voorgenomen zonder te luisteren naar luchtvaarteconomen, die zeggen dat dit vliegveld niet rendabel te maken is.'

Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige aan de Universiteit Twente, denkt dat de uitbreiding van het vliegveld de regio meer geld kost dan het oplevert. 'Ik geloof niet dat er in het dun bevolkte Groningen genoeg passagiers zijn om het vliegveld rendabel te maken.'

'Het is fijn voor die paar passagiers die nu vlakbij huis het vliegtuig naar Turkije kunnen pakken,' zegt Heerkens. 'Maar het levert economisch niet op. Waarom zou je vakantiegangers subsidiëren?'

De bereikbaarheid van de regio wordt er volgens de luchtvaartdeskundige ook niet beter op. 'Luchtvaartmaatschappijen versnipperen hun vluchten over de vele regionale vliegvelden die Nederland heeft.' Het gevolg daarvan is minder frequente vluchten die meer geld kosten. 'Het is voor de regionale bereikbaarheid beter om één krachtige luchthaven te hebben waar veel op gevlogen wordt, zoals Schiphol. Dat is vanaf Groningen maar twee uur reizen met de trein.'

Directeur Van de Kreeke weet zeker dat er genoeg passagiers zijn om het vliegveld wél rendabel te maken. '10 procent van de Nederlanders, 1,7 miljoen mensen, woont binnen een uur reizen van ons vliegveld.' Bovendien zijn er volgens Van de Kreeke in Europa luchthavens die opereren in nog dunner bevolkte gebieden.

Het vliegveld maakt verlies. 'Maar we verwachten op de lange termijn rendabel te kunnen worden', aldus Van de Kreeke. De meerwaarde van de luchthaven voor de regio is volgens hem 'overduidelijk'. 'Heel veel economen zijn tot de conclusie gekomen dat een luchthaven goed is voor de economie van de regio.'

Er werken zo'n driehonderd personen bij de luchthaven. 'Dat handjevol banen kost ons heel veel geld', meent tegenstander Wittenberg.

undefined

Meer over