Verleidelijke cocktailglazen

Bij het drinken van cocktails is het oog minstens zo belangrijk als de smaakpapillen. Glimmende shakers, sierlijke rietjes, suiker op de rand van het glas, een takje munt als roerstaafje; alles wordt uit de kast gehaald om te verleiden....

Jeroen Junte

Het feestelijke mix-drankje is populairder dan ooit, nu het loungecircuit het op een comfortabele sofa nippen aan luxe cocktails tot levenstijl heeft gebombardeerd. Maar aan het glasdesign is die herontdekking van het feestelijke mixdrankje nog niet af te lezen. Of je nou in Praag of Parijs een droge martini bestelt, het wordt altijd geserveerd in hetzelfde klassieke cocktailglas, het hoekige tuitglas met de lange poot.

Daarom organiseerde drankfabrikant Bombay Sapphire een wereldwijde ontwerpwedstrijd voor cocktailglazen. De Nederlandse deelnemers zijn 35 studenten van de Design Academy in Eindhoven, van wie ontwerpster Hella Jongerius een shortlist samenstelde van tien ontwerpen.

Deze ontwerpen variëren van robuust - een ouderwets borrelglaasje met lange maar stoere poot - tot humoristisch, zoals het klassieke tuitglas zonder poot maar met een oor. Een jury onder leiding van de befaamde trendwatcher Li Edelkoort koos uiteindelijk de Alice van Pietie Westerneng tot het winnende ontwerp. Zij zal volgende maand op de toonaangevende meubelbeurs in Milaan de strijd aangaan met zestien inzendingen uit andere landen.

De Alice is verwant aan het klassieke cocktailglas maar heeft een schuine bovenrand en grillige luchtbellen in het glaswerk. Wat de jury aansprak in dit ontwerp was de speelse flirt met het thema verleiding. 'Een Venetiaans carnevalsmasker dat door de ingeblazen bollen elke waarneming verandert: zowel jouw kijk op de wereld als de aanblik die jij zelf biedt', vond de jury.

Verleiden met een kunstzinnige drinkbeker is niet nieuw. Het Italiaanse koffiemerk Illy brengt al tien jaar koffiekopjes op de markt met decoraties van bekende kunstenaars, waaronder Robert Rauschenberg, A.R. Penck en Jeff Koons, maar ook cineasten Francis Ford Coppola en Frederico Fellini en popmuzikanten als David Byrne. Inmiddels bestaat de befaamde Illy Collection uit 33 sets espressokopjes, zeven sets cappuccinokopjes en diverse speciale edities in beperkte oplage.

Hoewel er meer dan zes miljoen koffiekopjes zijn verkocht, zijn sommige exemplaren een klein vermogen waard, mits genummerd én gesigneerd uiteraard. Zo heeft het zesde kopje uit het setje van Rauschenberg, dat uit de handel werd genomen, cultstatus bereikt onder verzamelaars.

Het 'zesde kopje van Rauschenberg' en alle andere kunst-kopjes uit de Illy Collection zijn tot en met 29 maart voor het eerst samen te zien in de Bijenkorf in Rotterdam.

Meer over