Verkoopt Google de volgende codenaam aan de hoogste bieder?

Codenamen dienden ooit ter geheimhouding. In het digitale tijdperk is het juist reclame, met als toppunt: Android versie KitKat.

PETER VAN AMMELROOY

Toen Apple in juni de negende versie aankondigde van het besturingssysteem voor zijn Mac-computers (Mac OS X) was een van de grootste verrassingen de codenaam van de nieuwe editie: Mavericks. De vorige versies hadden de namen van katachtigen, zoals luipaard, panter, tijger en poema. 'We waren door de katachtigen heen', verklaarde de Amerikaanse elektronicamaker.

Codenamen raakten ooit in zwang bij militaire operaties en waren bedoeld als rookgordijn voor de vijand, voor het geval die de hand zou leggen op vertrouwelijke documenten.

Zo noemden de Amerikanen hun snelste spionagevliegtuig begin jaren zestig naar het langzaamste transportmiddel dat ze maar konden bedenken: ossenwagen. De Amerikaanse wetenschappers en ingenieurs die de eerste langeafstandsraket ontwierpen, vormden de Teapot Committee, wat associaties oproept met de (Mad) Hatters Tea Party uit Alice in Wonderland.

Ook de computerindustrie is dol op codenamen. Die waren ooit bedoeld om de concurrentie op een dwaalspoor te brengen, maar de laatste jaren worden ze gebruikt voor een tegenovergesteld doel: reclame.

Apple tooit nieuwe versies van zijn besturingsmotor met de codenamen, omdat Jaguar en Snow Leopard meer tot de verbeelding spreken dan versie 10.2 en 10.6.

Google gaat een stapje verder. Het heeft versie 4.4 van zijn mobieltjesmotor niet alleen naar een soort snoepgoed genoemd, zoals gebruikelijk was (donut voor versie 1.6, jelly bean voor 4.1), maar naar een merk: KitKat.

Het internetbedrijf kreeg toestemming van Nestlé om de naam van zijn krokante chocoladereep te gebruiken. Dat ging met gesloten beurzen, verzekert de levensmiddelenmultinational. Gratis aandacht kan geen kwaad, moeten de Zwitsers hebben gedacht. Ze brachten zelfs een parodie uit op de zalvende productvideo's van Apple (zie YouTube).

KitKat opent de deur naar nog meer exploitatie. Wat let Google om de codenaam voor zijn volgende versie van Android aan de hoogste bieder te verpatsen?

Voor Apple's Mavericks gaat dat in elk geval niet lukken. Dat is een favoriete locatie voor surfers in Californië.

undefined

Meer over