Verkeersleiders bij NS dreigen met treinstaking

Er dreigt een staking bij de Nederlandse Spoorwegen. Uit protest tegen de oplopende werkdruk hebben de werknemers van de belangrijkste verkeersleidingsregio de directie een ultimatum gestuurd....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De verkeersleiders in de regio Midden (Utrecht, Amersfoort en Arnhem) gaan staken als er niets aan de werkdruk gebeurt. Een aantal van hen wilde donderdag al spontaan het werk neerleggen, maar dat hebben de bonden weten te voorkomen.

De NS begrijpen niets van de actiedreiging. 'Het ultimatum is absurd en opgeklopt. Vorige week hebben we nog overlegd. De bonden erkenden toen dat wij de zaak serieus nemen en willen oplossen', zegt de woordvoerder van NS.

Oorzaak van de hoge werkdruk is de invoering van een moderner verkeersleidingssysteem. . De invoering verloopt traag en gaat gepaard met veel kinderziektes. In principe zijn er na de modernisering minder mensen nodig. Daarom wordt, volgens de spoorwegvakbonden, de personeelssterkte nu al langzaam ingekrompen.

De vakbonden zijn witheet over de manier waarop de NS-leiding hen behandelt. Volgens bestuurder L. Vlek van de Vervoersbond FNV wordt de kloof tussen de NS-top en de werknemers steeds groter. Vlek: 'Ik werk nu ruim twee jaar in deze sector. Ik heb steeds geprobeerd de kloof tussen de top en het personeel te overbruggen. Wij hebben vele acties tegengehouden met het oog op de lieve vrede, maar nu denk ik: laat het maar gebeuren.'

De FNV'er vindt dat de leiding van de NS veel te ver is gegaan. 'Opnieuw worden we voor leugenaars uitgemaakt. De NS kunnen dat gewoon niet hard maken. Blijkbaar is het een publicitaire strategie.'

NS-topman R. Lantain zei dinsdag dat de bonden aanvankelijk hadden ingestemd met de oprichting van het regionaal vervoerbedrijf in de Achterhoek en daar later op terugkwamen. 'Ongehoord, zo ga je niet met elkaar om', zei Lantain.

Het bestuurslid van de NS beschuldigde de bondsbestuurders ervan hun achterban niet langer in de hand te hebben. De bonden beschouwen deze aantijgingen als een aanval op hun betrouwbaarheid. 'Een regelrechte oorlogsverklaring', zegt Vlek. De FNV'er ontkent dat er met de NS afspraken zijn gemaakt: 'Dat is 500 procent niet waar. Ik heb het nog expliciet gezegd: ik wil mijn handen vrij houden.'

Vlek heeft er genoeg van zijn achterban nog langer in toom te houden. 'De NS willen maar niet begrijpen dat ze moeten investeren in hun personeel, dat ze veel zaken moeten uitleggen. Wij hebben dat wel gedaan. We hebben veel gesust. Maar zo langzamerhand dreigt er een kloof met onze eigen leden te ontstaan. Daar passen we voor.'

Vlek is niet tegen de vorming van een regionaal vervoerbedrijf in de Achterhoek. Hij wil dat bedrijf echter niet koppelen aan andere regiobedrijven. Daarvoor vindt hij de situatie nog te onduidelijk. 'Laten we nu eerst eens kijken wat minister Jorritsma van Verkeer wil. Pas als we dat weten, kunnen we een structurele oplossing bedenken.'

Minister Jorritsma wil meer concurrentie op het spoor. Eind van dit jaar komt ze met een nota die aangeeft hoe die concurrentie er na het jaar 2000 moet uitzien.

De NS willen alvast samen met busbedrijven regionale vervoermaatschappijen oprichten die het bus-, trein- en taxivervoer gaan regelen. Een deel van het personeel moet volgens de NS overstappen naar de nieuwe bedrijven. De bonden zijn tegen. 'NS moeten begrijpen dat bonden niet blind hun personeel uitleveren aan een onzekere situatie', zegt Vlek.

Meer over