Verkeerde beweging oorzaak ramp met kabelbaan Italië

Niet een stunt of averij, maar een verkeerde manoeuvre van de piloot is volgens Amerikaanse en Italiaanse experts de oorzaak geweest van de ramp met de skilift in Noord-Italië....

Van onze correspondent

Jan van der Putten

ROME

Een week geleden botste een Amerikaans militair vliegtuig tegen een kabelbaan op de berg Cermis in de Dolomieten. Een van de vleugels sloeg de kabels van een skilift kapot. Daardoor raakte een gondel los en sloeg te pletter. Alle twintig inzittenden kwamen om.

De eerste Amerikaanse reacties op de ramp zetten bij de Italianen, de premier en de president incluis, veel kwaad bloed. Het toestel had volgens de marines geheel op koers gelegen, de vier bemanningsleden hadden nergens erg in gehad, de hoogtemeter was kapot geweest, en merkwaardig genoeg hadden ook de lichtjes en piepjes die dat hadden moeten signaleren, niet gewerkt.

De Italiaanse onderzoeksrechters werden geschoffeerd. De piloten wilden aanvankelijk hun naam niet eens zeggen. De rechters zochten tevergeefs naar de zwarte doos met de vluchtgegevens. Toen die boven water kwam, waren de meeste gegevens onbegrijpelijk geworden.

Veel Italianen lieten hun oude anti-Amerikanisme de vrije loop. Ingrijpen van de Amerikaanse president Clinton en de Italiaanse premier Prodi heeft die storm doen luwen. Clinton legde de commandanten, die onzin over de ramp hadden verkocht, het zwijgen op. Hij beloofde dat recht zal worden gedaan en dat Italië van alle fases van het onderzoek naar het 'verschrikkelijke incident' op de hoogte wordt gehouden.

Prodi bleef niet achter. De regering, zei hij, stelt de vriendschap met de Verenigde Staten en de trouw aan de NAVO niet ter discussie. Militaire training is noodzakelijk, maar mag nooit de bevolking bedreigen. Minister Andreatta van Defensie stelde een nieuwe norm op: lage vluchten zijn voortaan slechts toegestaan boven terreinen waar de piloten schiettraining krijgen.

De bemanningsleden van het vliegtuig, kapiteins van rond de dertig, trokken bij en vroegen in een brief aan de familieleden van de slachtoffers vergeving. Een vleugel van hun toestel toont de diepe sleuven die de draag- en trekkabel van de skilift hebben getrokken alvorens te knappen. Na de botsing met de staalkabels begon het vliegtuig brandstof te verliezen. Er dreigde explosiegevaar.

Amerikaanse en Italiaanse experts die de Amerikaanse commissie van onderzoek en de Italiaanse justitie terzijde staan, hebben de radargegevens en de gesprekken van de bemanning met de vluchtleiding geanalyseerd. Ze weten nu zoveel dat ze de zwarte doos niet meer nodig hebben. Piloot Richard Ashby zou bij de ontwijking van een gesimuleerde raketaanval een verkeerde ruk aan de stuurknuppel hebben gegeven. Zijn poging om de kabelbaan te ontwijken, bleek vergeefs.

Meer over