Verdonkeremaand

Als frequent gebruiker van het spoor wil ik een fenomeen signaleren dat mij is opgevallen: de opgeheven trein...

Op weg naar Eindhoven overkwam me onlangs dat de doorgaande trein naar Utrecht werd `opgeheven` omdat er sprake was van vijf minuten vertraging. Omdat het een drukke forensentrein betrof, is het gevolg ook vermeldenswaard: reizigers van twee overvolle treinen waren aangewezen op één, inderdaad stipt op tijd vertrekkende, trein van enkele minuten later.

Vertrekkend vanuit Hilversum naar Utrecht CS gebeurt het (nu in de avondspits) regelmatig dat een netjes aangekondigde vertraging in nieuwe stijl `over 10 minuten...` ineens olijk wordt vervangen door de aankomst binnen enkele minuten van de regulier daarop volgende trein: wederom een trein verdonkermaand. En weer een overvolle trein.

Worden opgeheven of anderszins uitvallende treinen misschien niet meegeteld bij de vertragingen? Kan er misschien iemand bij de NS worden aangesteld die begrijpt (en andere laat begrijpen) dat men een `dienst` levert: vervoer van mensen en niet een techneutenbedrijf runt: treintjes op tijd laten rijden? Natuurlijk begrijp ik dat voor een succesvolle dienstverlening technische mensen nodig zijn; maar het gaat om een middel tot een doel: men rijdt om te vervoeren en liefst op tijd. Men heeft geen concessie om treintjes op tijd rond te laten toeren.

Meer over