Verantwoorde super? Alleen in hoofd van klant

De keten Plus is uitgeroepen tot de meest verantwoorde super van 2015.

Plus supermarkt. Beeld
Plus supermarkt.Beeld

Supermarktketen Plus wil consumenten graag doen geloven dat het bedrijf lekker bezig is op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De supermarkt verkoopt alleen fair trade bananen; maakt honderd procent gebruik van windenergie en verkoopt soep bereid van tomaten en uien die de houdbaarheidsdatum hebben overschreden. Op de site wijst Plus dan ook trots op de prijs die het kreeg uitgereikt door vakblad Foodmagazine: meest verantwoorde supermarkt van 2015.

Dat maakt nieuwsgierig. Eens kijken naar dat onderzoek uitgevoerd door het bureau GfK in opdracht van Foodmagazine. Daar hoeven we niet lang op te studeren. GfK heeft slechts de 13 supermarkten onder de loep genomen, die bij opdrachtgever Foodmagazine zijn aangesloten. Na Plus komt op de tweede plek dan ook niet een van de usual suspects als Ecoplaza, Marqt of Estafette, maar de supermarktketens Jan Linders en Poiesz.

Nog problematischer is het feit dat de onderzoekers consumenten hebben gevraagd hoe zij denken over Plus. De uitkomsten zeggen dus niets over hoe goed Plus daadwerkelijk met de medewerkers en het milieu omgaat, maar alleen wat de perceptie van klanten daarvan is. En dan blijkt dat Plus zijn klanten succesvol heeft wijsgemaakt dat het heel verantwoord bezig is. Zo bezien zouden we de prijs van Foodmagazine ook de Greenwashing Award kunnen noemen.

De conclusie dat Plus de meeste verantwoorde supermarkt van Nederland is, klopt dus feitelijk niet. 'Dat is jouw mening', reageert de woordvoerder van de supermarkt telefonisch. 'Plus heeft een koploperspositie op het gebied van verantwoord ondernemen', mailt ze ter toelichting. Gevolgd door een reeks persberichten waarin allerlei duurzame initiatieven worden aangekondigd.

In werkelijkheid is Plus eerder een middenmotor als het gaat om verantwoord ondernemerschap, blijkt uit andere lijsten. Ecoplaza, Jumbo en Albert Heijn scoren beduidend beter op de vergelijkingssite Rank A Brand. Dat is geen marktonderzoeker, maar een platform dat naar de daadwerkelijke prestaties kijkt van bedrijven op het gebied van duurzaam ondernemen.

Plus krijgt van Rank A Brand een D-label en constateert dat de supermarktketen nog heel veel werk heeft te verzetten. Jan Linders en Poiesz, de supermarktketens die als gedeelde nummer twee uit het onderzoek van Foodmagazine komen, krijgen bij Rank A Brand slechts een E-Label.

Wat: Plus Supermarkt

Waar: Overal in Nederland

Oordeel: **

null Beeld
Beeld
Meer over