Vera De Ruijter (29) bedenkster van concept store

Vera de Ruijter, creative spirit achter Brainy Days. Beeld Els Zweerink
Vera de Ruijter, creative spirit achter Brainy Days.Beeld Els Zweerink

Hoe werkt dat, een thematische concept store?

'Per seizoen werk ik een thema uit en op basis daarvan stel ik een collectie van leuke spullen samen. Na drie maanden is het tijd voor een nieuw concept. Dan gooi ik de winkel om.'

Niet moeilijk om telkens opnieuw te beginnen? 'Ik vind het heerlijk. In Amsterdam wordt alles razendsnel opgepikt, dus probeer ik steeds onontdekte designers te vinden. Bovendien raak ik al gauw op dingen uitgekeken.'

Ook op je kleren? 'Nee, want ik koop tijdloze kleding. Ik geef geen 40 euro meer uit bij H&M of Zara aan een trui die snel verslijt. Dat past ook niet bij de uitstraling van mijn winkel Brainy Days. Daar presenteer ik duurzame producten van lokale ondernemers. Mijn outfit moet aansluiten bij de uitstraling van de winkel.'

Is dat nu ook zo? 'Ja, de kleren zijn naturel en casual. Dit T-shirt vind ik wel eigenwijs. In mijn kast liggen veel gestreepte items. Die marinelook komt ook geregeld in de winkel terug.'

Draag je dan al jaren hetzelfde?

'Dat gevoel heb ik wel, ik volg nooit braaf alle trends. Bijvoorbeeld de flared jeans. Van die spijkerbroeken met wijde pijpen ben ik nog niet overtuigd.'

Heeft een zwak voor: 'Leren tassen, die komen bij iedereen op een andere manier tot leven. Zelf verkies ik het ruwe, afgeleefde leer. Er mag gerust een kras op zitten.'

Hotspot: 'De kledingzaak T.I.T.S. in de De Clercqstraat in Amsterdam. Ze hebben gekke printjes, zoals dinosaurussen.'

Meer over