Veiling aboriginalkunst is succes

PARIJS - Het topstuk van de veiling is een symbolische voorstelling in talloze tinten roze, De droom van een yam van Kgwarreye Emily Kame. Een yam is een wortelknol, Kame een van de bekendste aboriginalschilders. Ooit vertegenwoordigde ze Australië op de Biennale van Venetië. De verkoper, het Aboriginal Art Museum in Utrecht, mikt op een prijs tussen de 5 en 10 duizend euro.

In de volle zaal van veilinghuis Drouot in Parijs begint veilingmeester Laurent Hara op 4 duizend euro. Het bieden is een bijna onzichtbaar ritueel: een knikje hier, een minimale handbeweging daar. De 5 duizend wordt gemakkelijk gehaald, naar 6 duizend gaat het al langzamer, de 7 duizend wordt haperend bereikt. Hara treuzelt, maakt nog een grapje, probeert er nog zo veel mogelijk uit te persen. Uiteindelijk wordt het stuk afgehamerd op 7.500 euro.

'Een mooie prijs', zegt Marc Jallon, een Franse kenner van aboriginalkunst die de veiling begeleidt. Afgelopen zaterdag bracht het Aboriginal Art Museum in Utrecht (AAMU) ruim zeventig schilderijen en objecten onder de hamer in Parijs. Het werd een succes: ze brachten 73 duizend euro op, terwijl AAMU-conservator Georges Petitjean vooraf hoopte op 40 tot 50 duizend euro.

Het AAMU, in 2001 gesticht als enige museum voor aboriginalkunst in Europa, wilde 'ontzamelen': een deel van de collectie verkopen om er ander of beter werk voor terug te kopen. In tijden van crisis en bezuinigingen is het vaak de enige manier om een collectie te blijven ontwikkelen. Door schenkingen en bruiklenen, onder meer van het Groninger Museum en het Wereldmuseum in Rotterdam, was de verzameling van het AAMU ook te groot geworden, zegt Petitjean. Te veel werk stond in het depot te verstoffen.

Bovendien is het museum ontstaan uit particuliere verzamelingen. Veel werken die het thuis prima doen, vallen een beetje weg in een museumzaal. 'De droom van een yam is een prachtig werk, maar het heeft geen museale afmetingen. We hopen van de opbrengst van de veiling een of twee iconische werken terug te kopen, van kunstenaars als Kngwarreye Emily Kane of Rover Thomas', zegt Petitjean.

Ontzamelen is aan strenge regels gebonden. Om te voorkomen dat waardevolle kunstwerken zo maar uit Nederland verdwijnen, mogen ze pas verkocht worden als andere Nederlandse musea geen belangstelling hebben. Alleen het Rijksmuseum voor Volkenkunde heeft een keertje vrijblijvend naar de nu geveilde aboriginalkunst geïnformeerd, zegt Petitjean.

Het AAMU liet zijn werken in Parijs veilen, omdat de belangstelling voor niet-westerse kunst er relatief groot is. Zaterdag was het druk bij veilinghuis Drouot. 'Ik heb zelden zo veel mensen bij elkaar gezien voor een verkoop van aboriginalkunst', zegt Laurent Morel, een van de kopers. Schilderijen van kunstenaars als Pwerle Cowboy Louie en Tjupurulla Turkey Tolson haalden gemakkelijk de richtprijzen. Beschilderde boemerangs gingen grif van de hand, zelfs een rokje van gras vond voor 150 euro een koper.

Laurent Morel (62), werkzaam voor een gasmaatschappij, keert tevreden huiswaarts met het topstuk De droom van een yam. 'Toen we in Indonesië woonden, gingen we vaak naar Australië. Nu we terug zijn in Frankrijk, komen we er niet meer. Deze aboriginalkunst voert ons terug naar Australië.'

Extra: Ontzamelde kunst

Het Utrechtse AAMU, in 2001 gesticht als enige museum voor aboriginalkunst in Europa, wilde 'ontzamelen': een deel van de collectie verkopen om er ander of beter werk voor terug te kopen Ontzamelen is aan strenge regels gebonden. Om te voorkomen dat waardevolle kunstwerken zo maar uit Nederland verdwijnen, mogen ze pas verkocht worden als andere Nederlandse musea geen belangstelling hebben.

undefined

Meer over