Vegakids (2)

Hapjes, snoepjes en traktaties die kinderen vanaf een jaar of acht (al of niet met wat hulp) kunnen maken; de recepten komen uit het hier op 18 oktober besproken kinderkookboek Vandaag kook ik vegetarisch van Loethe Olthuis....

Jacomijn de Raad

Kokospruimen, nodig: 1 zakje gedroogde pruimen zonder pit (pruneaux); 1 rijpe banaan; 3 eetlepels gemalen kokos; 1 eetlepel honing. Snijd met een mesje elke pruim een beetje open. Pel de banaan, snijd hem in stukjes. Doe die in een diep bord, kokos en honing erbij, en prak dit fijn met een vork. Vul de pruimen met het banaanmengsel. Leg ze op een schaal en steek een prikkertje in elke pruim. Ze worden nog lekkerder als je ze een half uur laat staan.

Crueslirepen, voor ongeveer 16 stuks: 100 gram pure of melkchocolade; 4 eetlepels stroop; 100 gram boter; 250 gram cruesli (geroosterde muesli); 1 eetlepel olie.

Breek de chocolade in stukjes en doe die in een kommetje. Verwarm de boter en de stroop in een steelpan op laag vuur tot de boter gesmolten is. Roer alles goed door elkaar met een houten lepel en draai het vuur uit. Doe de chocoladestukjes in de pan en roer tot de chocola is gesmolten. Roer daarna de cruesli erdoor.

Neem een bakblik met een opstaande rand (vierkant van ongeveer 18 bij 18 cm, of een cakeblik van ongeveer 28 cm lang) en besmeer de binnenkant met de olie. Schep met een pannenlikker het crueslimengsel in het bakblik. Strijk de bovenkant een beetje glad en laat het mengsel een halfuur afkoelen. Zet het blik dan 3 uur in de koelkast om de koek hard te laten worden.

Snijd de koek in het bakblik in dunne repen (met een houten of kunststof schuimspaan om het blik niet te beschadigen) en haal ze er voorzichtig uit. (Zet een cakevorm eerst even in een bak met heet water, keer hem om op een snijplank en laat de crueslikoek op de plank glijden. Snijd de koek in dunne plakken en snijd de plakken in repen.) Bewaar de repen in de koelkast.

Huppelballetjes, voor ongeveer 30 stuks: 75 gram sesamzaadjes; 1 bosje verse bieslook; 150 geraspte jongbelegen kaas; 150 gram verse roomkaas (zoals Mon Chou); 1 eetlepel abrikozenjam.

Haal de roomkaas een uur tevoren uit de koelkast om zacht te laten worden. Rooster de sesamzaadjes in een droge koekenpan op laag vuur en laat ze afkoelen op een bord. Knip het bieslook met een schaar boven een kom in kleine stukjes. Schep de helft van het bieslook op een bord. Doe de geraspte kaas, roomkaas en abrikozenjam bij het bieslook in de kom en roer alles goed door elkaar met een houten lepel. Zet het mengsel twee uur in de koelkast.

Was je handen. Neem met een lepel een beetje kaasmengsel uit de kom en rol er balletjes van. Rol de ene helft van de balletjes door het sesamzaad; rol de andere helft door het bieslook. Leg de balletjes op een schaal en steek in elk balletje een prikkertje.

Je kunt de balletjes ook door gehakte pinda's of noten rollen. De bieslook kan worden vervangen door peterselie.

Meer over