'Veel mensen zullen nog praten over de Raboploeg'

De voormalige Rabobank-wielerploeg gaat verder als het Blanco Pro Cycling Team. Is die naam goed gekozen? 'Het markeert een nieuwe periode.'

MART ROUMEN

Wim Daniëls, woordprofessor:

'De eerste associatie die ik met het woord blanco heb, is dat ze geen geld meer hebben. De uitdrukking 'ik sta helemaal blanco' is daarbij van toepassing. Je kunt je niet voorstellen, juist nu niet met de crisis, dat het een blanco cheque betreft.'

John van der Kroon, directeur Bureau Blanco:

'Heel grappig die naam. Wij hebben er een gratis sponsoruiting bij, fantastisch! Het woord blanco staat in mijn ogen voor een blanco vel, voor onbevooroordeeld. Wij benaderen alle klanten met een wit vel, daarna gaan we, samen met de klant, dit vel inkleuren. Dat zou ook voor die wielerploeg kunnen gelden. In mijn ogen staat het woord blanco bij die wielerploeg meer voor een sponsorloze ploeg.'

Iwan Spekenbrink, directeur van wielerploeg Argos-Shimano:

'Ik hoop dat er snel een andere naam komt. Daarmee bedoel ik te zeggen dat er snel een nieuwe hoofdsponsor komt. Wellicht dat de keuze van deze naam wel een signaal is naar de sponsors, dat er ruimte is. Anderzijds zou blanco een nieuwe start kunnen betekenen. Belangrijker is dat het bij wielrennen om het product gaat, de naam is minder belangrijk.'

Nogmaals Daniëls:

'Over de volgorde van de woorden ben ik wel tevreden, hadden ze blanco en pro omgedraaid dan had de ploeg waarschijnlijk problemen gekregen met antiracisme-instanties.'

Bob van Oosterhout, directeur sportmarketingbureau Triple Double:

'Ik vind het een heel slechte keuze. De Rabobank zit in een spagaat, aan de ene kant willen ze snel van de associatie met de ploeg af, aan de andere kant willen ze niet dat een commerciële partij voor een dubbeltje op de eerste rij gaat zitten. Nu ze voor deze blanco naam hebben gekozen, gaat niemand het op straat over het Blanco Pro Cycling Team hebben, maar nog steeds over de Raboploeg.'

Daan Luijkx, teammanager wielerploeg Vacansoleil-DCM:

'Ik zie het als een tijdelijke naam. Blanco geeft aan dat er ruimte is voor een nieuwe sponsor. Ik hoop voor het Nederlandse en internationale wielrennen dat het een succesvolle naam en ploeg zal blijken.'

Enno Tjepkema, directeur sportmarketingbureau Sportinspiration:

'Met name in Nederland vind ik blanco heel sterk. Het getuigt van professionaliteit, duidelijkheid en het straalt kracht uit. Een bedrijf moet een bepaalde reputatie opbouwen aan de hand van zijn naam. Het gedeelte 'Pro Cycling Team' kan blijven bestaan en de naam van de nieuwe hoofdsponsor - die vaak toch maar vier jaar blijft - kan er in de toekomst gemakkelijk voor worden gezet.'

Nogmaals Van Oosterhout:

'Als ik het mocht beslissen, zou ik er nu een goed doel aan koppelen tot de nieuwe hoofdsponsor is gevonden, de Unicefploeg bijvoorbeeld. Je verbreekt zo de band met de Rabobank en in de tussentijd staat er een sterke organisatie achter je wielerploeg.'

Marcel Wintels, voorzitter KNWU:

'Voor mij staat het voor het neerzetten van een nieuw begin; het markeert een nieuwe periode, waarin wij hopen dat er zo snel mogelijk een hoofdsponsor komt. Ik denk dat veel mensen nog lang zullen praten over de Raboploeg, dat krijg je als je zo lang hoofdsponsor bent, door een naamswijziging kun je dit niet zomaar ongedaan maken. Ik heb inmiddels al veel reacties gehoord, van heel positief tot kritisch, ik ben zelf verwachtingsvol.'

Rem Pronk, auteur van het boek Ondernemen in de sport:

'Het verhaal van doping gaat niet meer op. Blanco staat voor mij voor een nieuwe start. Ik zou namens de Rabobank (betrokken bij de ploeg tot een nieuwe hoofdsponsor is gevonden, red.) een nieuwe dimensie geven aan de ploeg. Rabobank staat voor een aantal waarden, bijvoorbeeld voor ondernemen of kleinschaligheid. Ze hadden een tijdelijke naam moeten ontwikkelen die deze waarden vertegenwoordigt. Ik had iets met oranje in de naam gedaan in plaats van met blanco. Wij zijn een Nederlandse ploeg en willen Nederland vertegenwoordigen in het buitenland.'

Nogmaals Daniëls:

'De naam Blanco Pro Cycling Team vind ik eigenlijk hoogst opmerkelijk. Je zou verwachten dat ze een naam kiezen waar iets in zit. In blanco zit helemaal niets.'

undefined

Meer over