Economie

VDL Nedcar heeft een nieuwe klant, maar de toekomst is nog onzeker

VDL Nedcar heeft een eerste nieuwe klant gevonden voor wie de fabrikant auto's gaat bouwen: Canoo, een tamelijk onbekende Amerikaanse start-up die elektrische voertuigen ontwikkelt.

De Canoo, waar VDL Nedcar volgend jaar duizend exemplaren van gaat produceren. Beeld Canoo
De Canoo, waar VDL Nedcar volgend jaar duizend exemplaren van gaat produceren.Beeld Canoo

VDL Nedcar gaat het volledig elektrische Lifestyle Vehicle bouwen, een soort ruimtewagen met twee tot zeven zitplaatsen en een bereik van maximaal 400 kilometer.

Sinds het aangekondigde vertrek in 2023 van BMW, voor wie VDL Nedcar Mini's en het model X1 produceert, was de Limburgse autobouwer naarstig op zoek naar nieuwe klanten. Canoo zegt tot zeker 2028 voertuigen te willen bouwen in Limburg. De productie moet beginnen in het vierde kwartaal van volgend jaar.

Dat gebeurt op een laag pitje; aanvankelijk zullen er in dat jaar niet meer dan duizend voertuigen worden gebouwd. Een jaar later moet de productie groeien tot 15 duizend exemplaren. In zijn hoogtijdagen in 2018 produceerde VDL Nedcar ruim 210 duizend voertuigen per jaar voor BMW .

De nieuwe klant is hiermee niet de redding voor de Nederlandse autofabrikant en heeft vooral symbolische waarde. De leiding van VDL Nedcar heeft in elk geval aangetoond dat er interesse is van autobouwers in het post-BMW-tijdperk, dat razendsnel dichterbij komt. VDL Nedcar heeft nog altijd geen toestemming om te kunnen uitbreiden, wat volgens het bedrijf noodzakelijk is om voor meerdere klanten gelijktijdig te kunnen produceren. Het concern zegt met ongeveer vijftig partijen besprekingen te voeren over de productie van voertuigen.

Meer over