Vandaag

Nieuwssite Maastricht Dichtbij heeft ruzie met de brandweer uit dezelfde stad. Loopt het uit de hand, hoofdredacteur Peter Eberson?

KARIN AALBERTS

Wat is het probleem?

We hebben een aantal keren foto's gebruikt die afkomstig zijn van de website van de brandweer in Maastricht. Dat zijn foto's die geschoten worden door fotografen van de brandweer en die vervolgens worden gepubliceerd op hun website. Elke keer als we zo'n foto gebruiken, krijg ik een mail van de brandweer met het verzoek de foto weg te halen. Dat heb ik tot nu toe geweigerd.

Waarom geweigerd?

Elke keer dat de brandweer van Maastricht uitrukt wordt er een fotograaf en cameraploeg meegestuurd om alles vast te leggen. Volgens de brandweer is dat om achteraf te bespreken wat er gebeurde en wat er beter kan. Ondertussen maken ze foto's van situaties waar wij als pers niet eens bij kunnen komen. En ze plaatsen al die foto's op hun website.

Wij willen als lokale nieuwsbrenger met alles de eerste zijn, maar als je moet concurreren met de brandweer, die vanzelfsprekend als eerste ter plaatse is, dan is dat een strijd die je niet kunt winnen. Dus gebruiken we de foto's van de brandweer. Met bronvermelding overigens.

En daar betalen jullie niet voor?

Nee. Alhoewel ik dat wel heb aangeboden. Maar de brandweer wil daar niets van weten. Ik vind het logisch om te betalen voor foto's. Sterker nog, Maastricht Dichtbij geeft elke maand zo'n 1.000 euro uit aan fotografie. We betalen forse facturen aan onze medewerkers die bij calamiteiten meteen achter de hulpverleners aanrijden. En toch lopen we steeds achter de feiten aan.

De brandweer zegt dat ze foto's expres pas later plaatst om zulke 'broodroof' te vermijden.

Dat is niet waar. Soms plaatsen ze de beelden direct na het voorval. In negen van de tien gevallen zijn de foto's nog relevant als ze geplaatst worden op de site. Waarna er ook meteen een piek is in het bezoekersaantal.

Jullie gaan donderdag om de tafel zitten. Welke uitkomst zou je tevreden stemmen?

Als de brandweer er mee zouden instemmen de foto's aan ons te verkopen of de foto's alleen intern zou publiceren. Als de brandweer gewoon branden blust, in plaats van nieuwsje speelt.

Hoofdredacteur Peter Eberson (43) van Maastricht Dichtbij, een lokale nieuwssite. Op zijn website gebruikt hij foto's die zijn gemaakt door de brandweer - bij een brand doorgaans als eerste ter plaatse.

undefined

Meer over