Vandaag

HET WK-GEVOEL. Van Ando Masazumi uit Tokio, redacteur Japans voetbalblad World Soccer Weekly: 'Dank u voor de felicitaties. Dit is een historische zege voor mijn land....

'De mensen vieren de overwinning thuis of in het café. Voetbal kijken in de kroeg is in Japan plotseling heel populair geworden. Het populairst is echter het tv-kijken in de stadions. Er zijn in twintig steden, allemaal plaatsen zonder WK-stadions, videoschermen opgesteld in de stadions van veelal J-League clubs. Ik denk dat op die manier 300 duizend mensen gekeken hebben naar de wedstrijd tegen Rusland. Dat was overal gratis, behalve in Tokio. Veertigduizend betalende kijkers kwamen naar het Olympisch Stadion, ja waar Ajax in '95 de wereldbeker won, om naar een reuzenscherm te kijken.'

CHINESE CENSUUR. In China is de staatscontrole op de nationale pers als een stevig corset. De dikke nederlaag tegen Brazilië werd daarom niet met kritiek ontvangen -dat zou een gevaar inhouden voor de maatschappelijke rust. De Chinese voetballers werden daarentegen geprezen; het volk opgeroepen pal te staan voor de eigen spelers. 'Zelfs verliezen heeft zijn waarde', schreef de China Youth Daily. Xinbao: 'Een 4-0 nederlaag is redelijk.' 'We verloren de wedstrijd, maar we voelen ons niet beschaamd', kopte Youth Daily.

De kwalificatie voor het WK werd vorig jaar door de Chinese autoriteiten nog geafficheerd als een van de drie grote successen van 2001, samen met de toetreding tot de wereldhandelsorganisatie en het binnenhalen van de Zomerspelen van 2008. Het WK in Azië wordt nu echter met bijgestelde verwachtingen begeleid. Voor een team dat voor het eerst deelneemt doet China het niet slecht, is de rode draad in de verslaggeving. De staatskrant Volksdagblad, het regeringsgeluid, vroeg filosofisch om begrip: 'Een debuterend team vragen zijn beste spel te spelen, is teveel gevraagd. We moeten ons niet in medelijden verliezen, we moeten zelfvertrouwen tonen.'

ONDER DE GORDEL. Rond grote voetbaltoernooien als het WK trachten vele bedrijven wat van de grote aandacht mee te pakken. Sponsors doen dat na 20 miljoen euro overgemaakt te hebben. Bedrijven die niet tot die kring van vijftien behoren, doen het illegaal. Coca-Cola is de officiële sponsor van het WK, maar in vele landen laat concurrent Pepsi merken het beste voor te hebben met het toernooi.

Een Argentijnse rechtbank veroordeelde Pepsi vorige week voor sluikreclame, met beelden van Tokio 2002 en beroemde voetballers. Het tv-spotje werd als misleidend aangemerkt. De rechter verbood het uit te zenden. De FIFA was fel in zijn commentaar: 'Dit zijn onder de gordel-technieken van een bedrijf dat wereldwijd actief is en de rechtensituatie kent.' In Mexico, Ecuador en Rusland lopen soortgelijke rechtszaken tegen het parasieten-gedrag van niet-rechtenhoudende bedrijven.

CIJFERS. Adidas, sponsor en leverancier van het WK, heeft een royaal gebaar gemaakt. Het Duitse bedrijf heeft 100.000 ballen geschonken aan het Goal Programma, een ontwikkelingsproject van wereldvoetbalbond FIFA. In vier jaar worden de ballen uitgereikt aan vijftig deelnemende bonden. De ballen zijn extra sterk, de Fevernova Tri Lance voor alle ondergronden, en de Terrain, voor voetbal op zand- en rotsbodem.

QUOTE. Dr Willi Railo, Noorse sportpsycholoog, begeleider van David Beckham én Engelse spelers, in The Observer: 'Ik heb met ze gesproken over hun zelfvertrouwen. Je moet een wedstrijd durven verliezen teneinde hem te kunnen winnen. Vooral Beckham is veranderd. Hij heeft zijn instelling over weten te brengen op de andere veldspelers. Engeland is nu sterk genoeg om het toernooi te winnen.'

Meer over