'Van the Man' koopje voor United?

Zelfs voor Manchester United is de 67 miljoen gulden voor Van the Man een record. Maar dat heeft vooral te maken met de zuinigheid van de rijkste voetbalclub ter wereld - elders lopen inmiddels al tien dúúrdere spelers te ballen....

Onderzoeksbureau FutureBrand riep Manchester United onlangs uit tot 's werelds op één na waardevolste sportmerk, na de merknaam 'Dallas Cowboys'. Volgens FutureBrand was de 'associatie van topsterren met het merk' de meest geëigende manier om de waarde verder op te krikken: taak voor Van Nistelrooij.

Vanaf 1 augustus 2002 wordt Nike voor dertien jaar de nieuwe kledingsponsor van de club. Het merk betaalt United daarvoor ruim één miljard gulden, 83 miljoen gulden per jaar, maar iets minder dan de jaarbegroting van Ajax. United wordt - met de nieuwe speerpunt Van Nistelrooij - Nikes nieuwe speerpunt in de concurrentieslag. Van Nistelrooij tekende begin dit jaar toevallig ook een langlopend contract bij Nike. 'Wij hebben niets met zijn overgang te maken', zegt Nikes Hans Faber, 'maar als het gaat zoals we hopen, en Ruud ontwikkelt zich tot een internationale ster, dan is dit voor ons wel een match made in heaven.'

Old Trafford, Theater of Dreams (en geld): shirtsponsor Vodafone betaalt 27 miljoen gulden per jaar. Inkomsten uit entrees stegen in het halfjaar tot 31 januari tot honderd miljoen. In merchandising zette de club in die periode 46 miljoen om. De winst steeg met 42 procent tot 61 miljoen, bij een recordomzet van 256 miljoen.

Stevige bedragen, die niettemin naar verwachting de komende jaren alleen maar zullen stijgen. Het nieuwe tv-contract van de Premier League levert de clubs vanaf volgend seizoen 1.9 miljard gulden per jaar op, de internationale rechten 640 miljoen. De sponsorrechten voor de League zijn nog te koop, voor 200 miljoen per jaar.

En dan hoopt United zelf vanaf 2002 ook de geldstroom via het eigen tv-kanaal MUTV en internet op gang te brengen en de inkomsten verder te vergroten door het op de markt brengen van MU-hypotheken, MU-verzekeringen, MU-pensioenen en andere nieuwe loyaliteits - producten.

Met het sluiten van een overeenkomst met honkbalgigant New York Yankees, zette United begin dit jaar de eerste stappen op weg naar de commerciële verovering van de Nieuwe Wereld. In Azië is de club al erg groot. Een groot deel van de naar schatting 45 miljoen United-adepten buiten Engeland woont daar. 'En dat moeten van fans klanten worden', zei directeur Peter Kenyon recentelijk. 'Want wij zijn meer dan een club, wij zijn een mondiaal sportmerk.'

Niet voor niets moet Van Nistelrooij in juli direct het vliegtuig in voor een Aziatische promotietoernee, die zijn team naar Singapore, Maleisië en de Filippijnen zal brengen. United verwacht niet minder dan dat Van Nistelrooij, samen met andere supersterren als Giggs en Beckham, markten zal openbreken en zo de investering - ook door het wereldwijd exploiteren van zijn imagerechten - snel zal terugverdienen.

Van Nistelrooij een dure jongen voor de Reds? Goedkoop is anders, ook door zijn jaarsalaris van tien miljoen gulden - premies niet meegerekend. Maar als hij doet waarvoor hij is ingehuurd - met zijn knappe kop fans in klanten veranderen én scoren - dan valt het eigenlijk wel mee. Hij hoeft zijn elftal volgend seizoen maar naar de kwartfinale van de Champions League te schieten, of de kosten zijn er al uit. Dit jaar verdiende de club dankzij dat resultaat tachtig miljoen gulden. Bovendien kan United nu Dwight Yorke verkopen: brengt zeker 35 miljoen gulden op.

Meer over