Van Nedlloyd blijft enkel berg geld over

Het transportconcern Nedlloyd is gereduceerd tot een berg geld en een investeringsmaatschappij. Het bedrijf verkoopt voor 1,2 miljard gulden zijn landtransportbedrijf aan Deutsche Post en diens Zwitserse dochter Danzas....

Van het eens zo grote Nedlloyd blijft niet meer over dan een beursnotering en een staf van twintig medewerkers. Na de verkoop bezit het concern een slordige 1,2 miljard gulden aan contanten en een belang van 50 procent in zeescheepvaartmaatschappij P & O Nedlloyd en 100 procent in het zwaar-transportbedrijf Mammoet. Met de dagelijkse leiding van die bedrijven heeft Nedlloyd niets te maken.

Van de 11.500 werknemers (onder meer van Van Gend & Loos en Selektvracht) die overgaan naar Deutsche Post, zijn er ongeveer 5000 Nederlanders. Europees Transport en Distributie, waarin de landactiviteiten van Nedlloyd zijn gebundeld, had afgelopen jaar een omzet van 3,2 miljard gulden.

De beurskoers van Nedlloyd maakte donderdag een sprongetje van enthousiasme nadat het concern had gezegd te overwegen aandelen in te kopen. Beleggers sloegen onmiddellijk aan het rekenen en kwamen al snel tot de conclusie dat Nedlloyd genoeg contanten in huis heeft om voor ieder aandeel 23 euro uit te keren. En dan krijgt de belegger de belangen in P & O Nedlloyd en Mammoet er gratis bij.

De beurskoers bleef echter onder dat niveau steken, op 19 euro, een stijging van 7 euro, en dat is opmerkelijk. 'Aandeelhouders kunnen nu een gulden kopen voor drie kwartjes', constateerde analist G. Jochems van Nationale Investeringsbank. Hij verklaart het verschil door erop te wijzen dat de restanten van het bedrijf worden gezien als een last. Vooral het belang in P & O Nedlloyd vormt een risico.

Daarmee geeft de belegger het management van Nedlloyd een dikke onvoldoende, en dat is terecht, vindt de analist. 'Het management van Nedlloyd heeft vijftien jaar lang de verkeerde keuzes gemaakt. Dit is dieptriest, omdat het bedrijf meer malen de kans heeft gehad om een goede stap te zetten, maar dat heeft nagelaten.'

De Noorse reder Torstein Hagen pleitte tien jaar geleden al voor de verkoop van de wegtransportactiviteiten. Huisbankier ABN Amro verloor enkele jaren geleden het vertrouwen in het Nedlloyd-bestuur, toen dat zich halsstarrig bleef verzetten tegen de overnamepogingen van Hagen.

'Als je op het kantoor van de raad van bestuur van Nedlloyd komt, denk je dat ze daar een miljard per jaar verdienen, terwijl ze al vijf tot zes jaar alles verkeerd doen', merkte ABN Amro-zakenbankier W. Jiskoot daarover eens binnenskamers op.

Pas met de komst van de nieuwe topman L. Berndsen enkele jaren geleden, gooide Nedlloyd het roer om. Sindsdien verkocht de onderneming zijn 50 procentsbelang in North Sea Ferries, zijn 50 procentsbelang in Martinair, zijn belang in containeroverslagbedrijf ECT en offshore-onderneming Neddrill. In 1996 fuseerde Nedlloyd zijn zeescheepvaartactiviteiten met die van P & O .

De verkoop van Van Gend & Loos en de rest van Nedlloyds landtransport was een buitenkansje dat Nedlloyd wel moest grijpen, vindt analist W. Kuyvenhoven van Rabo Securities. ' Dit is een hele goede prijs en dan moet je pragmatisch zijn. Het probleem is nu: hoe gaat Nedlloyd verder, en daar kun je best negatief over zijn.'

Nedlloyd zei gisteren dat het geen passieve houdstermaatschappij zal blijven en dat het wil uitbreiden in de zeevaart (P & O Nedlloyd dus). De verkoopprijzen en winstmarges in die sector zijn enorm gedaald, getuige P & O Nedlloyds verlies dat ook gisteren bekend werd gemaakt.

Het verlies uit normale bedrijfsuitoefening bedroeg 19 miljoen gulden, tegenover een winst van 28 miljoen in 1997.

Meer over