Van luxe model tot betaalbare optie: de grote cabrio test

Het is er het weer voor: de cabrio uit de stalling! Als je de middelen hebt, neem dan vooral de Range Rover Convertible, daar is werkelijk niets op aan te merken. Geen nood: er zijn betaalbaardere opties.

Range Rover Evoque cabriolet

De veelgeprezen Range Rover Evoque wordt door oldskool Range Roverrijders met enige minachting bezien. In hun conservatieve ogen is er maar één Range Rover en dat is de Range Rover. Best provocerend van de Engelse autobouwer, die overigens volledig in Indiase handen (Tata) is, om van die budget-Range Rover ook nog een cabriolet op de markt te brengen. Toch deed Land Rover dat vorig jaar. Hoeveel van de 550 in 2016 verkochte Evoques een convertible was, is niet bekend, maar Blik zag hem nog niet rijden.

Wat direct opvalt aan de gesloten auto is dat de fraaie, kenmerkende achterkant van de Evoque - met die mooi naar elkaar toe lopende horizontale dak- en portieklijnen - hier ontbreekt: de canvas achterkant oogt vervaarlijk sterk, als die van een Golf cabrio. Maar oké, een convertible is er niet om gesloten mee te rijden. En open is zijn uiterlijk in balans en zeer in orde.

De Evoque blijkt een model dat prima horizontaal doormidden te zagen is; dan oogt-ie met zijn kolossale (20 inch) wielen zoals hij is: stoer, stevig, groot en veilig. En rijden, ja, dat is meer dan verrukkelijk met deze mastodont onder de cabrio's. Dat mastodont ben je overigens vergeten zodra je het gaspedaal beroert en de auto via de negentrapsautomaat in beweging komt. Alsof zich helemaal geen tweeduizend kilo's onder je bevinden, zo snel scheurt-ie weg en zo soepel rijdt hij - niet helemaal verwonderlijk, gezien de 240 pk. En cabrio eigen (al het gewicht bevindt zich immers laag bij de grond) ligt deze convertible als een tank op de weg.

Range Rover Evoque cabriolet

Uitvoering: Si43 HSE Dynamic Automaat
Motor: 2.0 liter, benzine
Vermogen: 240 pk
Prijs euro: 105.639 (gereden), euro 93.958 (model)
Vanafprijs euro: 70.738

Het interieur van de cockpit is als in alle Land en Range Rovers: uitstekend en gebruiksvriendelijk, met een bijna overdreven groot breedbeeld touchscreen (10 inch, beeldverhouding 21:9), dat geheel en al niet in de weg zit. De stoelen zijn in de luxere uitvoeringen niet alleen te verwarmen maar ook te koelen en het dak (kan tot een snelheid van 48 km/u ook rijdend open en dicht worden gedaan) heeft een akoestische binnenvoering, die de gesloten cabine inderdaad weldadige rust bezorgt. Het zijn slechts een paar van alle opties. Wie ze allemaal neemt, heeft qua luxe en veiligheid een auto die state of the art is. Neen, Blik zou graag willen, maar kan aan de Range Rover Evoque Convertible niets verkeerds ontdekken.

Nou ja, één dingetje dan, we zijn tenslotte lid van de Volkskrant: het windscherm dat op de achterbank gezet kan worden om de luchtwervelingen voorin te reduceren, moet handmatig geplaatst en verwijderd worden.

Godzijdank toch nog een verbeterpuntje; kunnen we de volgende versie ook testen.

Fiat 124 Spider

De Fiat 124 Spider is een tweepersoons raceautootje dat beslist groter aanvoelt dan het is. Dat komt vooral door de neus, die gek genoeg doet denken aan de proporties van de oude Jaguar E-Type; zo'n onhandig slagschip voor je neus. Eentje waarvan bij deze Fiat de klep zo licht is uitgevoerd dat hij trilt van genoegen wanneer je de auto eens flink over het asfalt jaagt. Want daar is-ie ontegenzeggelijk voor gemaakt. De auto weegt maar 1.025 kilogram en het rubber grijpt dankzij de achterwielaandrijving met graagte in het wegdek. Toch hoef je niet bang te zijn dat de auto met bruusk wegstuiven zich achterstevoren in een tegenligger of lantaarnpaal boort. Het blijft met 140 pk allemaal in het betamelijke. De achterwielaandrijving, met de motor voor, betekent echter wel dat er midden door de auto je zit namelijk praktisch met je billen op het wegdek een flinke knuffelmuur loopt: warm van de aandrijfas en, ik neem aan, de uitlaat.

Er zijn ergere dingen; vloerverwarming is in de winter helemaal niet vervelend, want er zit slechts een ouderwets stoffen dakje boven je hoofd. Een dakje waar nu eens geen elektromotor aan te pas komt, en dat is zo fijn: met een hand is het razendvlot te ontgrendelen en neer te klappen. De auto is nu een tijdje al te koop en heeft in die periode al een bijnaam opgelopen: de Fiata, genoemd naar partner Mazda. Het bouwen van een open sportwagentje is in economische laagtij namelijk geen sinecure. Daarom kozen de Italianen ervoor de auto te baseren op de vierde generatie MX-5 Roadster. De auto's delen onderstel, besturing, aandrijving en een deel van het interieur. De carrosserie is van Fiats eigen makelij, evenals de viercilinderturbomotor die ook in opgewonden Abarths voorkomt. De cabrio's worden door elkaar op dezelfde fabrieksband gebouwd door Mazda in Hiroshima. Ze lijken overigens geen centimeter op elkaar. Zoals te doen gebruikelijk bij Fiat heeft de nieuwe 124 subtiel wat stijlkenmerken van de oorspronkelijke Spider (1966, getekend door Tom Tjaarda bij Pininfarina) overgenomen: de grille met honingraatstructuur, de horizontale achterlichtjes en de bulten op de neus. Inderdaad, zo gek was het niet, die associatie met de langeneusauto bij uitstek, de Jaguar E-Type.

Fiat 124 spider Lusso

Motor: 1.4 turbo
Vermogen: 140 pk
Topsnelheid: 215 km/u 0-1007,5 sec.
Prijs euro: 36.495 (vanafprijs euro 33.995)

Citroën E-Méhari

Jij had ze toch in de achterbak gelegd?' 'Ik? Nee hoor. Ik dacht dat jij dat zou doen.' En zo stonden vader en dochter op een gure voorjaarsmiddag lichtelijk radeloos in het niemandsland rond Brussel. Het was koud geworden en langzaam was het gaan regenen. De herdenkingsberg van Napoleon verdween geruisloos in een watermist. We konden ruitjes best gebruiken. En de dag was zo zonnig begonnen, ideaal voor een tochtje met de cabriolet die uitnodigt tot het gebruik van clichés met de woorden moeder en iconisch. We hadden Citroën zo gek gekregen een exemplaar van de 2016-versie van hun kunststof strandautootje Méhari klaar te zetten. In België. Want in Nederland wordt het elektrische karretje niet verkocht. Iets waarom de Brusselse dealermedewerker zijn Nederlandse collega's overigens prijst hij lacht er mysterieus bij. Ooit, tussen 1968 en 1988, stond de Méhari (een méhariste was een Franse koloniale soldaat die een kameel bereed) voor flower power en vrijheid blijheid. Toen Louis de Funès er in zijn komische films in ging rijden, kreeg het imago zijn eerste knauw, maar Blik krijgt onverminderd een warm gevoel bij de aanblik van de weinige exemplaren die er nog rondrijden.

En de nieuwe? Wij vonden het één groot feest. Verwacht van de E-Méhari geen doorbraak in actieradius, maar voor het woon-strandverkeer van vier volwassenen voldoet de batterij ruimschoots. En omdat de auto niet op slot kan (je vergrendelt wel de motor met een elektrische sleutel) ontbreekt een handschoenenkastje: de papieren zitten achter slot en grendel in een vak in de achterbak. Hoe het rijdt? Vergelijk hem qua hobbeligheid gerust met de goedkoopste Smart. De bekleding mag nat worden en de bodem bevat gaten om binnenvallend regenwater direct af te voeren. Handig, gezien de kieren en andere openingen die we ontwaarden. En ook omdat je, als het dak er eenmaal af is, dat er liever nooit meer opzet. Het mooi stevige, maar stugge canvas zit aan het frame vast met drukknopen die veel van vingers vergen. Niet veranderd is dat het uiterlijk oenig charmant is. Het ontwerp is wel veranderd: de nieuwe Méhari heeft de zachtronde neus van de Cactus geleend, wat hem in combinatie met de vierkante rest ongepast en dus hartstikke leuk maakt. Ja, en voor het complete cabriogevoel schroef je met in totaal vier draaiknoppen gewoon de ramen los om ze eruit te lichten. Die je dan dus niet in de berm moet achterlaten, want dan kan rijden akelig koud worden. (De ramen bleken anderhalf uur later gered door een attente tuinman: 'Allez, die waren zo nieuw dat ze toch niet moedwillig zouden zijn achtergelaten?')

Citroën E-Méhari

Actieradius bij gewoon gebruik: 100 km
Laadtijd max. 8 uur (laadpunt) of 13 uur (normaal stopcontact)
Gewicht: 1.480 kg (komt voor belangrijk deel door accu)
Topsnelheid: 110 km/u
Prijseuro: 25.000 (plus euro 87 per maand batterijhuur)

Meer over