Van Geel wil 'vuile' auto aanpakken

Staatssecretaris Van Geel van Milieu gaat de uitstoot van auto's aanpakken. Hij vindt de nieuwe Europese emissienormen, die in 2005 gaan gelden, veel te slap....

Volgend jaar worden de zogeheten Euro 4-normen van kracht, waarin is vastgelegd dat nieuwe auto's en vrachtwagens minder CO2, stikstof en roetdeeltjes mogen uitstoten. 'De normstelling is veel te slap geweest', zegt Van Geel (CDA).

'Europa is te veel afgegaan op de autofabrikanten en oliemaatschappijen. Die piepten dat strengere normen niet haalbaar waren. Dit is een les voor de toekomst. De volgende normen zullen veel scherper moeten.'

Van Geel komt deze maand met zijn nota Verkeersemissies, waarin hij eigen plannen ontvouwt om de uitstoot te beperken. Zo worden grote familie-terreinauto's, waarvan de Volvo XC90 en de BMW X5 voorbeelden zijn, waarschijnlijk extra belast. 'We willen meer gaan differentiëren op dat vlak.'

Ook dieselauto's baren hem zorgen, omdat deze een grote bijdrage leveren aan de luchtverontreiniging rond steden. Hoewel diesels zeer zuinig zijn geworden, stoten ze steeds kleinere roetdeeltjes uit die zeer schadelijk zijn voor de gezondheid.

De ANWB wil daarom dat het gebruik van roetfilters wordt gestimuleerd. De bond publiceerde recent, samen met haar Duitse en Oostenrijkse zusterorganisaties, een roetfiltertest. 'Ze blijken zeer effectief', zegt een ANWB-woordvoerder. 'De roetuitstoot daalt tot vrijwel nul. Het kan niet anders dan dat de overheid iets met deze kans doet, en het gebruik ervan gaat stimuleren.'

Van Geel zegt de filters echter niet fiscaal te mogen stimuleren op grond van Europese regels. Nu bouwt slechts een handvol fabrikanten, Peugeot voorop, vrijwillig filters in. Veel fabrikanten halen de normen van 2005 ook zonder filter. De automakers zullen binnenkort ook zelf met voorstellen komen om de uitstoot te beperken, aldus branchevereniging Rai.

In de jaren tachtig werden benzine-auto's al een stuk schoner met de komst van de katalysator. In Nederland rijdt bijna een kwart van de nieuwe auto's op diesel, in veel andere Europese landen ligt dit al boven de 50 procent.

Meer over