Van der Valk doet pier in de uitverkoop

Na dik twintig onrendabele jaren doet horecafamilie Van der Valk de pier bij Scheveningen in de uitverkoop. 'We kunnen de miljoenen die we eraan verliezen beter ergens anders insteken', zei Rob van der Valk maandag.

VAN ONZE VERSLAGGEVER TJERK GUALTHÉRIE VAN WEEZEL

AMSTERDAM - De familie neemt 'met pijn in het hart' afscheid van de pier. Als er althans een koper te vinden is die 'een fatsoenlijke prijs' wil betalen. En dat laatste is nog maar zeer de vraag.

In 1991 kocht de familie Van der Valk het 381 meter lange bouwwerk voor het symbolische bedrag van 1 gulden van verzekeraar Nationale Nederlanden. Sindsdien is er veel geld in geïnvesteerd maar winstgevend werd het nooit. Bij regen blijven de mensen weg en bij mooi weer willen toeristen liever op het strand blijven. 'Vrouwtjes bloot, handel dood', zo zeggen de ondernemers op de pier. Het idee van Van der Valk om een hotel op de pier te bouwen bleek uiteindelijk om veiligheidsredenen onhaalbaar.

Nadat de eerste houten pier, uit 1901, in de oorlog door de Duitsers werd afgebroken, werd de huidige pier in 1961 opgeleverd. Bij de feestelijke opening van de nieuwe pier door prins Bernhard schreef de Volkskrant over het bouwwerk als 'de parel aan de Noordzee en de trots van heel Den Haag'.

Sindsdien heeft de pier veel van zijn glans verloren. De afgelopen jaren stak Van der Valk bijna geen geld meer in het bouwwerk, alleen het hoogst noodzakelijke onderhoud werd verricht. Aangejaagd door de zoute zeelucht zet het verval hard in, roest en rot tieren er inmiddels welig. Bij een brand in 2010 fikte bovendien het 'kinderspeelland' af en bij hoge windsnelheden moet een deel wegens instortingsgevaar worden ontruimd.

Rob van de Valk speelde de zwarte piet maandag naar de gemeente Den Haag die 'haar afspraken niet nakomt en geen nieuwe plannen maakt'. Dat is onzin, reageert de woordvoerder van wethouder Marnix Norder (PvdA). 'Er ligt al twee jaar een plan voor Scheveningen Bad, waarin de pier beter toegankelijk wordt en er een wellnesscenter en een theater op komen. Maar sindsdien is het behoorlijk stil vanuit Van der Valk.'

Norder wil dat de pier de plek wordt 'waar je je partner een huwelijksaanzoek doet, waar je als jongen voor het eerst een meisje zoent en waaraan iedere Nederlander een bijzondere herinnering heeft'. Hij vindt dat het 'icoon van de stad' een nieuwe kans verdient en riep ondernemers maandag op te investeren.

Dat gaat niemand doen, voorspelt projectontwikkelaar Rudy Stroink. 'Ze lopen al jaren met de pier te leuren, hij is mij al zeker zes keer aangeboden. Maar het is een hopeloos project.' Ook durfinvesteerder Henny van der Most ziet er niets in. 'Er zit veel te veel onderhoud aan al die betonnen pilaren die in de zee staan, dat verdien je niet terug met een beetje eten en drinken'. Afbreken is volgens Stroink daarom 'de duurzaamste oplossing'.

Zover zijn wij nog niet, zegt de woordvoerder van Norder. 'Iedereen die je het vraagt in de stad zegt dat de pier behouden moet blijven.'

undefined

Meer over