Valse prijsstunts ontmaskerd

Speelgoedleveranciers voor sinterklaas trekken het boetekleed aan na een onderzoek van de Consumentenbond naar nepaanbiedingen. Speelgoedwinkel Intertoys heeft de prijzen van producten verlaagd, moederbedrijf Blokker Holding belooft zorgvuldiger reclame te maken en internetdetaillist Bol.com overweegt een andere manier van adverteren.

VAN ONZE VERSLAGGEVER TIES BROCK

AMSTERDAM - De Consumentenbond meldde maandag dat Bart Smit, Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp in aanloop naar de decembermaand korting op populaire speelgoedartikelen suggereren, terwijl de prijzen niet lager liggen dan in juli. In sommige gevallen ligt de verkoopprijs zelfs hóger dan afgelopen zomer, terwijl de aanbieding het omgekeerde doet voorkomen.

De winkeliers werpen tegen dat ze de prijzen gedurende het jaar meermalen veranderen en dat zou de onduidelijkheid veroorzaken. Blokker Holding, het moederbedrijf van Blokker, Intertoys en Bart Smit, belooft helderder over de prijzen te communiceren en Bol.com zegt te overwegen de 'van-voor-prijzen' aan te passen. Van twee Legoproducten verlaagde Intertoys gisteren alsnog de prijs, toen was gebleken dat die hoger lag dan in de zomer.

De Consumentenbond berichtte in september al dat winkeliers in de elektronicabranche massaal sjoemelen met de van-voor-constructies. De organisatie heeft er nu voor gekozen de misleiding publiekelijk aan de kaak te stellen. Dat is goedkoop en doeltreffend, zegt woordvoerster Sandra de Jong.

Naming and shaming is inderdaad effectief, denkt ook onderzoeksdirecteur Roeland Dietvorst van het European Institute for Brand Management (Eurib). 'Komen winkeliers een paar keer met nepaanbiedingen in het nieuws, dan kunnen ze de tent sluiten. Met deze oude truc komen ze niet meer weg. En door het internet is prijsvergelijking een stuk eenvoudiger geworden.'

Zonder prijsreductie een kortingsactie presenteren, is bij wet verboden. 'Als het onderzoek klopt, gaat het mijns inziens om een misleidende en daarmee oneerlijke handelspraktijk', zegt hoogleraar privaatrecht Marco Loos. Hij bepleit een onderzoek van waakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM).

De ACM kent de nepaanbiedingen al langer, zegt woordvoerster Saskia Bierling. 'Deze misleiding komt vaker voor, net als zogenaamde op=op-acties en nepuitverkoop. Winkeliers proberen de klant over de drempel te trekken. Maar als zij een product als aanbieding presenteren, moet het dat ook zijn.'

Toch komt de ACM voorlopig niet in actie, zegt Bierling. 'Wij kijken eerst wat de melding van de Consumentenbond oplevert. Bovendien komen over dit probleem niet zo veel klachten bij ons binnen. Welke prijs een product ooit had, is voor de consument niet zo relevant. Het gaat om de vraag: wat kost het product nu en is het me dat waard?'

Zo simpel is het niet, zegt onderzoeker Roeland Dietvorst. 'Nepaanbiedingen zijn heel effectief. Neem het klantonderzoek waarin een product van 8 euro voor 5 euro wordt aangeboden. Wanneer de 8 op het prijskaartje groot is afgebeeld en de 5 klein, is de verkoop gemiddeld 15 procent hoger dan als de nieuwe prijs groot is afgebeeld. Dat toont dat de consument op de prijsontwikkeling let, of die klopt of niet.'

Wat aanbieders precies wel en niet mogen is moeilijk terrein, zegt hoogleraar Loos. 'Mag je een product met een kortingsactie verkopen als de oude prijs maar een week gold? Het staat niet in de wet en daarom is de ACM voorzichtig. Er gaat niet zoveel veranderen, tenzij de consument zich roert. Pas als klanten boos worden, gebeurt er wat.' Wehkamp zegt het onderzoek van de Consumentenbond te bestuderen en Toys XL heeft niet gereageerd.

undefined

Meer over