'Uren maken, dat werkt'

26) Juha van ' t Zelfde(organiseert projecten voor Entrée, de vereniging jong publiek van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouw Orkest....

Waarom zouden jongeren überhaupt naar klassiek moeten luisteren? 'Het is een zeer bijzondere ervaring muziek van zulke kwaliteit tot je te nemen. Het totaal van creativiteit, betrokkenheid, passie. Het verruimt de geest. Het verbreedt de horizon. Het brengt je in aanraking met tradities en culturen, je geschiedenis. Het brengt samen.'

Popliefhebbers zullen zo langzamerhand die argumenten ook kunnen aanvoeren. 'Dat kan ik me voorstellen. Maar ik geloof dat je popmuziek beter leert begrijpen als je naar klassiek luistert. Je liefde voor pop wordt er breder en dieper door. In maart van dit jaar was ik bij een concert in Londen, waar de gitarist van Radiohead, Jonny Greenwood, hedendaagse componisten had geprogrammeerd. Ligeti, Messiaen, Dutilleux, Penderecki. Dan begrijp je waar het vandaan komt. Het is trouwens toch een tendens dat jongeren die weinig ervaring hebben met klassieke muziek zich eerder aangesproken lijken te voelen door componisten van de 20ste eeuw dan hun voorgangers.'

De piepknor? 'Ook. Nou, minder. Een hele klein groep. Nee, ik denk eerder aan Ligeti, Kurtag, Stockhausen. De complexiteit, het overweldigende, de humor, de roes. Dat spreekt aan. Zo is het bij mij ook gegaan. Ik ben dj. Vanaf mijn vijftiende ben ik bezig met experimentele elektronische muziek. Dan ga je op onderzoek uit. Via Cage kwam ik uit bij Mahler en Sibelius.'

De klassieke weg, via Vivaldi en Bach naar Brückner en Brahms, werkt niet meer? 'Oh, daar geloof ik ook nog wel in. Maar dan zit je toch meer op het terrein van educatie. Dat is werk voor muziekpedagogen.'

Valt het tij te keren? 'Bij het Concertgebouw komen scholen langs, er zijn participatieprojecten voor kinderen. Leden van onze vereniging hebben de mogelijkheden jaarlijks naar honderd concerten te gaan waarvoor ze elke keer maar vijf euro entree betalen. We zijn bezig met een website, waarmee we een soort van gemeenschap willen creëren. Lokaal zijn de jonge muziekliefhebbers dikwijls in de minderheid, virtueel kun je groepen bij elkaar brengen. Amateurmusici krijgen de kans in het Concertgebouw op te treden. We doen mee aan evenementen met cocktails en kruisbestuivingen van genres, zoals MTV Fusion of 1001 Nacht. Het moet niet alleen tot de incrowd beperkt blijven.'

Dan komen al snel de adagio's met beat. 'Ook ja. DJ Joost van Bellen met een remix van Bachs Matthäus Passion, Tiësto met Barbers Adagio voor Strings. Ach, puristen zullen al snel de neiging hebben om het af te schieten. Het resultaat zal wel niet overeen komen met de intenties van de componist. Ik ben er zelf niet zo stellig in. Soms valt het goed uit, soms is het minder. Maar het vizier moet wel open staan.'

Wie komen er, vanavond? 'Musicoloog Ralph van Raat, componist Merlijn Twaalfhoven, hoboïst Jan Kouwenhoven, dj Laidback Luke en coördinator muziek van het Holland Festival Lieven Bertels.'

DJ Datcho draait. Je rekent meer op een strijkje. 'Het is ook een sociaal evenement. We wilden wel een strijkje. Maar dat was te duur.'

Meer over