nieuws

Unilever schrapt ‘normaal’ van shampooflessen en stopt met digitaal bewerken modellen

Shampoo voor ‘normaal’ haar – maar wat is normaal? Om te voorkomen dat mensen zich buitengesloten voelen schrapt Unilever dit woord van zijn schoonheids- en verzorgingsproducten. Ook stopt het moederbedrijf van onder meer Dove en Rexona met het digitaal bewerken van huidskleuren en lichaamsvormen in advertenties.

Unilever-directeur Sunny Jain: ‘We weten dat alleen het woordje ‘normaal’ van de verpakking halen het probleem niet oplost, maar we denken dat het een belangrijke stap is naar een inclusievere definitie van schoonheid.’  Beeld EPA
Unilever-directeur Sunny Jain: ‘We weten dat alleen het woordje ‘normaal’ van de verpakking halen het probleem niet oplost, maar we denken dat het een belangrijke stap is naar een inclusievere definitie van schoonheid.’Beeld EPA

De afgelopen jaren is er herhaaldelijk kritiek geweest op reclames en productnamen van Unilever. Onder meer op een televisiecommercial van Dove uit 2017, waarin een zwarte vrouw haar shirt uitdoet en daarna is veranderd in een witte vrouw. Ook werd in India de naam van een crème die de huid lichter maakt, veranderd van ‘Fair and Lovely’ (licht en lieflijk) in ‘Glow and Lovely’. De oorspronkelijke naam zou impliceren dat een donkere huid minder mooi is: fair betekent hier ‘licht’, maar kan ook staan voor ‘mooi’.

En onlangs nog werd het bedrijf gedwongen haarproducten van het merk Tresemmé tien dagen uit de verkoop te halen in Zuid-Afrika als boetedoening voor een ‘racistische’ advertentie. In die advertentie werden afbeeldingen van zwart haar aangeduid als ‘kroezend en saai’ en ‘droog en beschadigd’, terwijl het haar van een witte vrouw als ‘normaal’ werd aangeduid.

‘Belangrijke stap’

‘We weten dat alleen het woordje ‘normaal’ van de verpakking halen het probleem niet oplost, maar we denken dat het een belangrijke stap is naar een inclusievere definitie van schoonheid’, zegt Unilever-directeur Sunny Jain tegen persbureau Reuters. Wereldwijd gaat het om meer dan honderd merken die dit woord van de verpakkingen halen. In plaats daarvan zullen er termen als ‘grijs haar’ en ‘vochtaanvullend’ te lezen zijn.

Unilever baseert deze beslissing naar eigen zeggen op een peiling onder tienduizend mensen wereldwijd. Hiervan gaf meer dan de helft aan zich buitengesloten te voelen door het woord ‘normaal’ als beschrijving van haar of huid. 70 procent meende dat gebruik van dit woord in advertenties negatieve gevolgen heeft.

Meer over