Uitzendbureau voor chauffeurs, echt!

Uitzendbureaus richten zich steeds vaker op bepaalde doelgroepen als Polen, moeders, studenten en ouderen.

LISA SPIT

'Wanneer er economisch zwaar weer op komst is, merkt de uitzendbranche dat als eerste. Op werknemers wordt het eerst bezuinigd', zegt woordvoerder Icke van uitzendkoepel ABU. 'De crisis van 2008 diende zich een jaar eerder al aan. De vraag is nu of we ons in een officiële crisis bevinden of dat dit zo lijkt. Er zijn nog geen echte tekenen die duiden op het eerste, maar de enorme groei die de markt doormaakte, begint wel iets af te vlakken. Hoe het er over een maand voor staat, weet ik natuurlijk niet.'

Wanneer een 66-jarige Poolse bakker na een paar jaar thuis zitten besluit toch weer aan de slag te gaan kan hij zich tegenwoordig tot tal van organisaties wenden. Kiest hij voor het uitzendbureau dat is gespecialiseerd in Poolse werknemers, voor een detacheringsbureau dat zich richt op oudere herintreders of toch voor het bedrijf dat bakkers weer aan het werk helpt?

Uitzendbureaus richten zich steeds vaker op bepaalde doelgroepen, beroepen of branches. Volgens Remco Icke van de Algemene Bond van Uitzendbureaus (ABU) kiezen vooral beginnende uitzendbureaus ervoor zich te specialiseren om zo op te kunnen boksen tegen de grote, meer algemene bureaus. 'Er is een specialisatietrend gaande en de aanwas van bureaus is groot. Het is een goede manier om je te kunnen onderscheiden van de rest en te kiezen voor een identiteit. De arbeidsmarkt wordt steeds krapper door vergrijzing en ontgroening. De babyboomers laten de markt achter zich en er zijn nieuwe mensen nodig om dat gat op te vullen'

Deze gespecialiseerde bureaus vereisen een geheel andere instelling, weet Icke: 'Een uitzendbureau voor moeders moet de behoeften van die vrouwen kennen, maar ook die van de werkgevers. Moeders zullen bijvoorbeeld vaak in deeltijd willen werken en niet voor 9 uur 's ochtends willen beginnen.'

Kijkje in de keuken

Inmiddels zijn er talloze instellingen die een baan zoeken voor bijvoorbeeld herintredende vrouwen, timmermannen, 65- plussers, studenten, huisartsen en Polen. Volgens brancheorganisatie ABU, die zo'n 60 procent van de uitzendmarkt vertegenwoordigt, vormen de laatstgenoemden de populairste doelgroep voor uitzendbureaus: 'Maar liefst 90 van onze in totaal 420 leden richten zich op Poolse werknemers en van de 730 duizend uitzendkrachten zijn er 50 duizend afkomstig uit Polen.'

Buschauffeur Coos Ummels (62) werkt al bijna vier jaar op regelmatige basis voor uitzendbureau Workbus. De ene dag vervoert hij uitzinnige Nick & Simon-fans naar een concert, dan weer brengt hij vakantiegangers naar Londen. 'Juist die afwisseling bevalt me goed. En je kan een kijkje in de keuken nemen bij verschillende organisaties. Vroeger kon dat niet.' De laatste twee werkgevers van Ummels gingen failliet, hierdoor kwam hij bij Workbus terecht. Het bedrijf is een onderdeel van Worktrans Group dat in 1997 werd opgericht door Wim en Philip Jonk. De broers werkten zelf jarenlang als chauffeur en planner tot ze besloten hun eigen uitzendbureau te beginnen voor transport en logistiek. Ummels: 'Je merkt dat ze kennis van zaken hebben en de markt snappen. Dat werkt prettiger.'

Volgens de NBBU, de brancheorganisatie van vooral uitzenders in het midden- en kleinebedrijf, zijn veel van de eigenaren van specialistische bureaus zelf werkzaam geweest in het vak. 'Dat kan grote meerwaarde opleveren voor de uitzendkrachten. De uitzender weet wat het werk inhoudt en beschikt over veel inhoudelijke kennis', zegt woordvoerder Dafna Holtzer. Onder de achthonderd leden van de NBBU bevinden zich veel kleine bedrijven die zich richten op één groep werkzoekenden of één bepaalde branche. 'Sectorspecialisme uit zich juist in het midden- en kleinbedrijf. Kleine bureaus richten hun expertise op een bepaalde sector om beter te weten wat er speelt.'

Minder groei; nieuwe crisis op komst?

Uitzendbureaus krabbelen weer op uit het gat dat de economische crisis drie jaar geleden sloeg. Eenderde van de bestaande markt kwam toen te vervallen. Ze zijn die klap nog maar net te boven, of er lijkt zich alweer een volgende crisis aan te dienen.

undefined

Meer over