Uitzendbureau Adecco wil groeien

Adecco, 's werelds grootste uitzendbureau, heeft in Nederland ambitieuze groeiplannen. Eind volgend jaar wil Adecco nummer twee zijn achter de onbetwiste marktleider Randstad, zo kondigde directeur S....

Om die ambitie waar te maken zal Adecco op overnamepad moeten, maar Six wil daar niet veel over kwijt. 'De mogelijkheden zijn groot, omdat er veel partijen actief zijn in Nederland. Maar het is nog te vroeg om namen te noemen.' Het bedrijf heeft nu 215 vestigingen, waar in totaal ruim 1.200 mensen in vaste dienst zijn. Adecco zegt gemiddeld twintigduizend uitzendkrachten te hebben.

Nu ligt het marktaandeel van Adecco, nummer vier op de Nederlandse markt, nog rond de 8 procent. Dat moet binnenkort 20 procent worden, als het aan Adecco ligt. De koppositie van Randstad is met een aandeel van ruim 40 procent nog onbereikbaar. Start volgt met 17 procent en Vedior met circa 11 procent.

De omzet van Adecco Nederland groeide vorig jaar met ruim 17 procent tot 850 miljoen gulden. Winstcijfers per land geeft het bedrijf niet. Wereldwijd maakte de keten 406 miljoen Zwitserse francs (562 miljoen gulden) winst, bij een omzet van 15,3 miljard francs (21,2 miljard gulden).

Adecco ontstond in 1997 door een fusie tussen het Zwitserse Adia en het Franse Ecco. Het bedrijf is genoteerd aan de beurs van Genève, maar het hoofdkantoor staat in de VS. Een jaar na de fusie passeerde het bedrijf concurrent Manpower als grootste uitzendketen ter wereld.

De expansieplannen van de Nederlandse Adecco-organisatie passen in de internationale strategie. De keten, actief in vijftig landen, wil op alle grote uitzendmarkten nummer één of twee zijn.

Adecco verwacht dat de uitzendmarkt in Nederland jaarlijks met 8 procent zal groeien, als gevolg van de Flexwet. Nu is circa 4 procent van de werkenden actief via een uitzendbureau.

Meer over