Uitzendbranche wil Randstad achterna

Zowel Adecco als Vedior willen een marktaandeel van 20 procent op de Nederlandse uitzendmarkt veroveren. Adecco heeft daar haast mee, Vedior neemt de tijd....

Dit weekend verhuist Adecco van Den Bosch naar Utrecht. 's Werelds grootste uitzendorganisatie, ontstaan door de fusie van het Zwitserse Adia en het Franse Ecco, is toe aan een groter Nederlands hoofdkantoor.

De ambities van Adecco reiken verder. Vóór eind 2000 wil het bedrijf nummer 2 in Nederland zijn met een marktaandeel van 20 procent. Marktleider worden zit er niet in - Randstad is te oppermachtig. En om Start in te halen, moet Adecco zeker één of twee flinke overnames doen.

Donderdag diende zich een kandidaat aan. Content Beheer zegt te 'koersen op zelfstandigheid, maar als iemand zich meldt, gaan we met ze in gesprek', heette het bij een toelichting op de jaarcijfers. Met de ambitieuze plannen van Adecco in het achterhoofd, kochten veel beleggers aandelen Content. Tegen het advies van veel analisten in, overigens.

Analist Maarten Slendebroek van Merrill Lynch vraagt zich af wat Adecco met Content opschiet. 'Je koopt een klein marktaandeel in Nederland. Voor dat geld kunnen ze beter een Duits bedrijf overnemen. Daar zit de groei.' Vedior heeft meer aan Content, aldus Slendebroek. 'Vedior houdt van de Nederlandse markt. Daar past Content bij, of Start.'

Start en Vedior worden ook als ideaal koppel gezien. De bedrijven werken al samen en stapten vorig jaar met Arbeidsvoorziening in de joint venture ASV Diensten. 'Wij dachten vorig jaar al dat het kat in 't bakkie was met die twee', zegt Slendebroek. 'Op het laatst ketste het af.' Ook R. Icke van concurrent Unique International vindt het een voor de hand liggende combinatie. 'Ik had het al veel eerder verwacht.' Start en Vedior ontkennen de vrijage echter.

Terwijl de grote bureaus met zevenmijlslaarzen hun achterstand op Randstad willen verkleinen, kiezen kleinere, gespecialiseerde bureaus liever voor bescheiden overnames en zelfstandigheid. 'Unique International wil zich niet laten overnemen', zegt directeur Icke. 'Dat past niet in onze strategie als gespecialiseerd uitzendbureau.' Unique-oprichter en bestuursvoorzitter A. Muller heeft 40 procent van de aandelen. 'En die wil hij nog lang niet kwijt.'

Ook het kabinet houdt de uitzendbureaus een vette kluif voor. Over twee, drie jaar wil het de arbeidsbureaus privatiseren. Dan mogen uitzendbureaus ook contracten sluiten met gemeenten en de uitkeringsbedrijven, zoals het GAK, over nieuw werk voor uitkeringsgerechtigden. Maar er staat nog geen wettekst op papier.

Op korte termijn liggen de groeikansen dus vooral buiten Nederland. De bureaus geven hun ogen goed de kost in Duitsland, Italië, Spanje. In die landen is de wetgeving voor uitzenden en detacheren van personeel de laatste jaren flink geliberaliseerd. 'Geld kun je verdienen in een volwassen markt zoals in Nederland', aldus analist Slendebroek in Londen. 'Maar echt investeren doe je pas in een groeimarkt.'

Meer over