Uitstel UMTS is ramp voor telecombedrijven

De kans dat Europese telecombedrijven tijdig hun miljarden-investeringen in UMTS zullen terugverdienen, slinkt met de dag. De introductie van het mobiele internet, dat bijvoorbeeld het verzenden van videobeelden via telefoontjes mogelijk moet maken, loopt vertraging op....

Het Japanse NTT DoCoMo maakte dinsdag bekend dat het de invoering van nieuwe diensten uitstelt wegens technische problemen. Volgende maand zou het bedrijf als eerste bedrijf ter wereld UMTS lanceren.

Ook in Europa raken steeds meer telecombedrijven ervan overtuigd dat de nieuwe generatie mobiele telefonie niet tijdig operationeel is wegens technische problemen, perikelen rond het plaatsen van tienduizenden extra antennes en geldnood. Zo maakte Bouygues, de Franse mobiele aanbieder, gisteren bekend dat het voor de introductie van UMTS niet langer uitgaat van 2002 maar van 2004.

Europese telecombedrijven hebben, anders dan DoCoMo, alleen al tientallen miljarden betaald voor de vergunningen, die slechts een beperkte geldigheidsduur hebben. Elke maand uitstel verkort de tijd waarbinnen de aanbieders hun investeringen kunnen terugverdienen.

Vrijwel alle telecom-kenners zijn daarom van mening dat de sector de komende jaren een niet eerder vertoonde shake out zal ondergaan. Door overnames en samenwerkingsverbanden zal over twee jaar van de tientallen mobiele aanbieders hooguit een handjevol over zijn.

'Tegen de tijd dat UMTS werkt, is het voor veel bedrijven te laat', zegt hoogleraar P. Cochrane, tot voor kort de hoogste technicus bij telecomconcern British Telecom. Hij voorspelt dat het nog minstens vier jaar duurt voordat de benodigde UMTS-toestellen massaal voorhanden zullen zijn.

Bovendien zullen de beloofde diensten de eerste jaren niet zo snel en flitsend zijn als beloofd.

Meer over