Nieuws

Uitgever DPG Media boekt recordwinst dankzij corona en verkiezingen in de VS

DPG Media, eigenaar van de Volkskrant en tientallen andere (nieuws)media, heeft in 2020 een recordwinst behaald van netto 178 miljoen euro. De behoefte aan nieuws over de coronacrisis en de Amerikaanse verkiezingen maakten het tot een bijzonder jaar.

Exterieur van het Init-gebouw in Amsterdam, waar onder andere de redacties van de Volkskrant en Trouw zijn gevestigd. Beeld ANP
Exterieur van het Init-gebouw in Amsterdam, waar onder andere de redacties van de Volkskrant en Trouw zijn gevestigd.Beeld ANP

DPG Media, tot eind 2019 bekend als De Persgroep, is eigenaar van tientallen papieren en online media in Nederland, België en Denemarken. Daaronder zijn kwaliteits- en populaire media zoals de Volkskrant en het AD, online merken als Tweakers, de Belgische televisiezenders VTM, en radiozender Qmusic. In 2020 nam DPG Media tijdschriftengigant Sanoma over. Daarmee kreeg het zowel nieuwssite nu.nl in handen als een reeks lifestyle magazines, van vtwonen tot Libelle.

De winst, 39 procent hoger dan in 2019, vloeit voort uit een omzet van 1,766 miljard euro. De advertentie-inkomsten kregen in 2020 een flinke dreun door de coronacrisis. ‘De uitstekende resultaten op de lezersmarkten en bij onze online services compenseerden dat echter ruimschoots’, aldus de toelichting van DPG Media bij het jaarverslag. ‘De behoefte aan kwalitatieve informatie, inspiratie en broodnodige ontspanning was groot.’

Volgens een woordvoerder komt het grootste deel van de omzet van DPG uit de lezersmarkt. Zo’n 30 procent van de omzet komt uit advertenties. De groei in Nederland kwam vooral van nieuwsmedia, waaronder ook veel regionale kranten, en online diensten zoals Independer en Autotrack. Voor de nieuwsmedia geldt dat steeds meer lezers bereid blijken te betalen voor online abonnementen.

Tijdens het dieptepunt van de coronacrisis, toen advertentie-inkomsten snel terugliepen, heeft DPG Media voor zijn huis-aan-huisbladen gebruik gemaakt van een steunregeling. Eind 2020 heeft de directie besloten daar toch vanaf te zien, gezien de positieve resultaten van het bedrijf als geheel. De regeling is opgezet als een lening die later omgezet kan worden in een subsidie. DPG Media heeft het ministerie laten weten de lening terug te betalen.

Meer over