'Uit de kast komen, werkt beter'

30 procent van de homo's en lesbo's in Nederland houden hun geaardheid op het werk stil. Een 'roze netwerk' helpt.

Lisa Spit
© THINKSTOCK Beeld
© THINKSTOCK

Aan je familie en vrienden vertellen dat je homoseksueel bent, is meestal al een hele stap, maar wanneer vertel je het aan je collega's? Uit een onderzoek van het Company Pride Platform en de FNV blijkt dat de meeste lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders (LHBT) gewoon zichzelf kunnen zijn op de werkvloer. Maar bijna een op de drie komt niet openlijk uit voor zijn geaardheid. Volgens de FNV kan het oprichten van een zogeheten LHBT- netwerk in een bedrijf de acceptatie van homoseksualiteit op de werkvloer vergroten. Zo wordt het gemakkelijker om uit de kast te komen en ontstaat er beter zicht op de situatie op de werkvloer. Kan iedere medewerker echt zichzelf zijn zonder dat hij wordt buitengesloten?

Angst
De voornaamste reden van de geslotenheid, is de angst voor negatieve reacties. Hoewel de acceptatie van homoseksualiteit in Nederland de laatste tien jaar is vergroot, door onder andere het homohuwelijk en adoptierechten voor homo's en lesbo's, voelen werknemers zich niet veilig genoeg om uit de kast te komen. Een bedrijf dat hoog inzet op LHBT- diversiteitsbeleid is de NS.

Twee geleden werd het roze netwerk Trainbow opgericht. 'Een medewerker stond in Amsterdam naar de Gay Pride te kijken en vroeg zich af hoe het kon dat een bedrijf als de NS daaraan niet meedeed. Hij schreef een brief aan de toenmalige directeur en die was meteen enthousiast', vertelt Bettina Haarbosch, voorzitter van Trainbow. Het netwerk is niet alleen bedoeld voor homoseksuelen, maar voor iedereen die zich ermee verwant voelt

Veilig uit de kast
'We hebben nu 148 leden, van wie eenderde hetero is.' En uiteraard varen ze - jong en oud en NS-directie - mee met de Gay Pride. Het is belangrijk, zegt Haarbosch, dat iedereen, hoog- of laaggeplaatst, met een veilig gevoel uit de kast kan komen. 'Het mag niet zo zijn dat mensen niet zichzelf kunnen zijn. Daarnaast kan het ook nog eens leiden tot een productiviteitstoename van 10 procent doordat werknemers lekkerder in hun vel zitten', zegt Haarbosch. 'Je anders voordoen, kost enorm veel energie.'

Trainbow werkt ook met vertrouwenspersonen bij wie werknemers hun hart kunnen luchten. Het voornaamste doel van het 'roze netwerk' is laten zien dat er bij de NS ruimte is voor iedereen, ongeacht welke geaardheid je hebt. 'We willen zichtbaar zijn, mensen informeren en werknemers erbij betrekken', zegt Haarbosch. 'Daardoor word je een rolmodel en kun je de acceptatie nog verder vergroten. Wanneer mensen zelf niet goed weten hoe ze hun geaardheid ter sprake kunnen brengen, kunnen wij ze daarbij helpen.'

Roze netwerken op de rails
Op de site uitdekastwerktbeter.nl zijn de belangrijkste tips te vinden voor het oprichten van een zogeheten LHBT-bedrijfsnetwerk (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders). De tips zijn geen blauwdruk, aangezien elk bedrijf zijn eigen cultuur, kernwaarden en historie heeft. Maar ze hebben hun succes in andere bedrijven bewezen. Het netwerk kan leiden tot meer zichtbaarheid en het bevorderen van de sociale acceptatie.

Meer over