Twitter? Nee, yammeren is de trend

DoorJeroen Visser

Welke Nederlandse bedrijven zijn actief op Yammer? Deze vraag op Twitter zetten was genoeg om contact te maken met tientallen Yammer-gebruikers. Werknemers van onder meer Randstad, Alliander, Rijkswaterstaat en de gemeente Utrecht schreven actieve gebruikers te zijn van de internetdienst. De directeur van GGD Nederland, Laurent de Vries, meldde zich ook. 'Wij zijn zeer enthousiast over Yammer', twitterde hij. Veel werknemers van Deloitte reageerden. 'Bij Deloitte yammeren we ook, met meer dan 1.300 collega's.'


Dat Yammer-gebruikers actief zijn op Twitter, dat maandag zijn 5-jarig bestaan vierde, is niet toevallig. Yammer wordt wel de zakelijke Twitter genoemd. De werkwijze en het uiterlijk van de internetdienst zijn vrijwel identiek aan Twitter. Het grote verschil is dat Yammer is gemaakt voor bedrijven. Werknemers melden zich aan met hun zakelijke e-mailadres, waarna ze in een besloten omgeving elkaar korte berichten ('microblogs') kunnen sturen.


Het gebruik van Yammer is vorig jaar in Nederland flink toegenomen, bleek onlangs uit de Intranet Monitor 2011, een landelijke enquête onder ruim vierhonderd Nederlandse organisaties. Bij 70 procent van die organisaties communiceert het personeel met elkaar via sociale media, en de meesten doen dat via Yammer.


Cijfers van het Amerikaanse Yammer Inc. geven hetzelfde beeld. Het Nederlandse internetverkeer via Yammer steeg in 2010 elk kwartaal met 50 procent. Nederland is na de VS het land waar het meest 'geyammerd' wordt. De dienst heeft wereldwijd twee miljoen gebruikers, verdeeld over zo'n honderdduizend bedrijven en overheidsorganisaties. 15 procent van het totale websiteverkeer komt uit Nederland.


Ruim tweeduizend Nederlandse organisaties zijn actief op Yammer. Grootgebruiker Deloitte was er relatief vroeg bij. Webdeveloper Michel Schep meldde zich begin 2009 al aan. Toch duurde het nog een jaar voordat het netwerk snel begon te groeien. 'Net als bij Twitter waren veel mensen sceptisch over de waarde ervan. Die dachten dat er alleen maar onzin over en weer werd verzonden. Maar je moet eens zien hoeveel leuke en nuttige informatie er wordt gedeeld op zo'n netwerk.'


Waar yammeren de Deloitters dan zo al over? Een snelle blik leert dat het op maandagochtend nog rustig is op de 'timeline'. Iemand maakt reclame voor de nieuwe website voor de Kamer van Koophandel, die door zijn afdeling is gemaakt. Een ander meldt dat er een hardloopwedstrijd aan zit te komen waar ook een bedrijfsteam van Deloitte naartoe gaat. Een buitenlandse collega vraagt wie er binnen Deloitte Nederland 'ook bezig is met verandermanagement'.


'Het geheim is dat het zo simpel en laagdrempelig is', zegt Schep, 'Je stelt even een vraag of je deelt informatie, iets wat je via e-mail niet zo snel zou doen. En er is vaak wel iemand die het oppakt.' De vragen kunnen variëren van een 'helpvraag' over Excel tot wie er naar een bepaalde conferentie gaat. Collega's geven ook updates over de projecten waarmee ze bezig zijn of welke klant ze gaan bezoeken. Allemaal brokjes informatie, die samen van grote waarde kunnen zijn, volgens Schep. 'Ik weet nu welke collega's verstand hebben van bepaalde onderwerpen en ik kan ze erover aanschieten voor mijn eigen projecten. Ik heb op die manier veel nieuwe mensen bij Deloitte leren kennen. Sommigen heb ik zelfs nog nooit in het echt gezien.'


Zo fungeert Yammer in een grote organisatie als Deloitte - er werken in Nederland zo'n 5.000 personen - ook als sociaal smeermiddel. Schep: 'Velen van ons werken vaak in het kantoor van de klant. Via Yammer houd je contact met je collega's. Het is eigenlijk een koffiehoek, maar dan op internet.' Maar lang niet iedereen komt langs. Van de 1.300 Deloitte-gebruikers is misschien de helft af en toe actief. Ongeveer 200 collega's zijn heel actief op Yammer, weet Schep.


Het netwerk is van en voor iedereen. Het is daardoor heel democratisch. Hiërarchie bestaat niet. Ook bij Deloitte is niemand de baas binnen Yammer. Wel zijn er een paar senior yammeraars die nieuwkomers als het moet de mores bijbrengen. Een van de ongeschreven regels is dat er niet over klantcontacten mag worden gesproken. Hoewel het netwerk besloten en beveiligd is, kan zoiets toch een eigen leven gaan leiden, aldus Schep.


Ook binnen de overheid is Yammer populair. Na Amerika en Groot-Brittannië kent Nederland de meeste yammerende overheidsorganisaties: 174, waaronder het ministerie van Binnenlandse Zaken, het UWV, het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en GGD Nederland.


De directeur van GGD Nederland, Laurent de Vries: 'Als manager zoek je altijd naar manieren om de kennisuitwisseling tussen medewerkers te stimuleren. Yammer zorgt daarvoor. En het is gratis'. De Vries stuurt zelf een of twee berichtjes per dag. Bijvoorbeeld als hij op het punt staat naar een afspraak te gaan. 'Dan vraag ik of iemand nog input heeft.' En dat levert vrijwel altijd iets op.


Verder kunnen de Yammer-berichten over van alles gaan, zegt hij. Over actuele gezondheidskwesties, zoals de gevolgen van de grote brand bij Moerdijk van begin dit jaar of over de Mexicaanse griep. Vaak berichten collega's ook gewoon waarmee ze bezig zijn. En op Nationale Complimentendag? Dan gaan de grootste complimenten over het bedrijfsnetwerk. Als grap.


Meer over