Twente trots na verkoop Grolsch

Van sentimenten over de uitverkoop van het Nederlands bedrijfsleven, zoals die bij de overname van ABN Amro de kop op staken, is in Twente geen sprake....

Al is niet iedereen blij: ‘Daar gaat onze Twentse trots’, luidt de eerste reactie op de website van De Twentsche Courant Tubantia. Op de site staan de enige negatieve reacties. De andere zijn voorzichtig positief tot enthousiast. ‘Ons Grolsch’ gaat nu wel mooi de hele wereld over.

‘Iedereen staat versteld’, zegt Tom Rooks, eigenaar van het Grolsch Museum in Groenlo, ‘vooral vanwege het hoge bod.’ Het is volgens hem ‘an offer you can’t refuse’. SABMiller biedt 83 procent meer dan de beurskoers van de afgelopen maand. Aandeelhouders zien de waarde van hun bezit in één klap bijna verdubbelen. SABMiller wil het bier ook exporteren naar Afrika en Latijns-Amerika.

‘Het is goed voor de werkgelegenheid’, zegt Rooks. Als het merk Grolsch blijft bestaan en het bier het eigen karakter en de eigen smaak behoudt, is het niet belangrijk wie er in de directie zit, meent de museumdirecteur.

Grolsch heeft zijn zelfstandig bestaan gekoesterd, ook al was de bierbrouwer vele malen kleiner dan concurrenten als Heineken. Jacques Troch, de Belg die Grolsch tot 2004 leidde, hield grote brouwers buiten de deur. ‘Een bedrijf is geen handelswaar’, zei hij drie jaar geleden in de Volkskrant.

Onder de nieuwe bestuursvoorzitter Albert Pasman waait er een andere wind. ‘Hij is nooit in het museum geweest. Hij heeft niets met de historie.’

Meer over