Tv-programma's komen ook op internet

De publieke omroepen gaan gratis de beelden van hun tv-programma's ter beschikking stellen voor gebruik op internetsites. Een uitzondering wordt alleen gemaakt voor programma's waarvan de rechten internetgebruik in de weg staan, zoals veel sportwedstrijden....

Vooralsnog gaat het om programma's die al te zien zijn op www.uitzendinggemist.nl.

Volgens Michel Mol, internetconator van de publieke omroepen,moet de maatregel de invloed van de omroepen vergroten: hoe meer mensen de beelden zien, hoe beter. Dat kan ook via de websites van anderen. Mol: 'Het gaat de publieke omroepen niet om financi output.'

De commerci concurrent HMG (RTL4 en -5, Yorin) laat in een reactie weten dat haar positie wordt bemoeilijkt als de publieke omroepen gratis aanbieden waarvoor zijzelf geld wil vragen. Onlangs kondigde de Europese Commissie een onderzoek aan naar concurrentievervalsing door de publieke omroep.

Niet alle websites kunnen over een paar maanden over de tvbeeldenbeschikken. Mol: 'We willen wel greep houden op wat er met die beelden gebeurt. We zouden niet graag willen dat ze worden gebruikt op bijvoorbeeld extremistische websites.'

In eerste instantie wordt 'de toptwintig' van grote portals (internetsites met veel doorverwijzingen) voorzien. Mol noemt de sites van de kabelmaatschappijen en adsl-providers, maar ook Startpagina.nl en websites van kranten.

De publieke omroepen gaan hun 'impact' ook meten. Mol laat daartoe de dienst Kijk-en Luisteronderzoek (KLO) in andere media zoeken naar verwijzingen naar programma's of websites van de publieke omroepen. Verder wordt onderzocht welke maatschappelijke samenwerkingsverbanden de omroepen hebben. Mol: 'Bijvoorbeeld: de VARA werkt voor sommige programma's samen met milieuorganisaties. Dat bevordert de maatschappelijke inbedding van programma's.'

Volgens Mol is de meting een gevolg van de bezuinigingen bij de publieke omroep. Het aantonen van de impact van de tv-programma's onderstreept het nut van de publieke omroepen.

De bezuinigingen hebben ook tot gevolg dat de omroepverenigingen zich op internet gaan specialiseren. De NOS richt zich op nieuws en sport, de VPRO op film en alternatieve popmuziek, de VARA op cabaret en de AVRO op theater. TROS, VARA en KRO gaan samen een consumentenportal maken, met als kern hun consumentenprogramma's Radar, Kassa! en Ook dat nog. EO gaat met IKON een portal opzetten voor kerk en christelijk geloof, terwijl KRO en NCRV zich zullen richten op spiritualiteit en levensbeschouwing. Teleac en RVU zetten een educatieve portal op, VARA en NCRV komen met een debat-portal. Mol: 'Als bijvoorbeeld de AVRO iets met cabaret gaat doen op internet, komt het onder de VARA-portal te vallen.'

Meer over