Tunnel bij Naardermeer kan miljard goedkoper

Voor het eerst pakt de ondergrondse snelweg langs het Naardermeer, de ‘A6-A9’, positief uit voor de Nederlandse economie...

Door de besparing is een omslagpunt bereikt, menen Haagse bronnen. Voor het eerst pakt de tunnel positief uit voor de Nederlandse economie. De baten (minder files tussen Almere en Amsterdam) zijn nu hoger dan de kosten.

De meevaller ontstaat doordat de tunnel slimmer kan worden gebouwd. Bij een vergelijkbaar project, de tunnel bij de Zuidas in Amsterdam, werd met een slimmer bouwproces veel tijd en geld gewonnen. Ook de benodigde grondaankoop blijkt goedkoper. Tot slot wordt uitgegaan van lagere rente.

Lokale bestuurders, de vereniging Natuurmonumenten en bewonersgroepen zijn fel tegen de tunnel. Ze vrezen dat de natuur wordt aangetast. Bovendien achten ze een nieuwe weg niet nodig. Rekeningrijden, plaatselijke wegverbreding en uitbreiding van het openbaar vervoer zouden de files evenzeer terugdringen. De PvdA sprak zich vandaag voor het eerst onomwonden uit tegen de aanleg van de tunnel.

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat begeeft zich donderdag in Muiden in het hol van de leeuw. Ze zal daar een presentatie houden over de tunnel en het tweede alternatief: het verbreden en overkappen van de Gaasperdammerweg/A9 door de Amsterdamse Bijlmermeer. Ook deze variant blijkt goedkoper, namelijk drie miljard euro. De reistijdwinst is echter minder dan bij de tunnel.

Bewonersgroepen hebben actie aangekondigd. Ze krijgen daarbij hulp van bekende Nederlanders, onder wie Wim de Bie. Het ‘Platform tegen A6/A9’ voelt zich genegeerd door de minister. ‘We zijn bij geen enkel overleg betrokken geweest’, zegt woordvoerder Van ‘t Hek. ‘Ze gaat enkel voor het economisch belang.’

Officieel heeft Peijs nog geen standpunt ingenomen. Insiders bevestigen echter dat zij, samen met VVD-minister Dekker van VROM, warm voorstander is van een tunnel. Het kabinet hakt aan het eind van deze maand de knoop door. De kans dat de tunnel er komt is verder vergroot, nu de kosten lager uitpakken. Eerder pakte een milieustudie positief uit.

Met het bespaarde miljard euro wil Peijs de overlast aan de Gaasperdammerweg verminderen, zo melden bronnen. Muiden krijgt een aquaduct, waardoor natuur en scheepsvaart minder worden gestoord. ‘Peijs koopt nu steun’, schampert Van ’t Hek.

Natuurmonumenten verbaast zich over de nieuwste cijfers. ‘Ik zie een stroomversnelling in de presentatie van gegevens. Is dit nog wel zorgvuldig?’, zegt directeur De Graeff. ‘Vlak voor een fundamentele beslissing vind ik dit haastig.’ De Graeff zal donderdag in Muiden een toespraak houden.

Volgens Bert Mooren, directeur van VNO/NCW West, is de tunnel ‘de afgelopen weken een stuk dichterbij gekomen’.

Meer over