'Trots maakt bedrijven beter'

Boskalis wil met het bod op maritiem transportbedrijf Dockwise zijn palet aan typisch Hollandse diensten uitbreiden. Topman Berdowski: 'Je moet snel kunnen handelen.'

VAN ONZE VERSLAGGEVER MICHAEL PERSSON

'Als zij Fairstar niet hadden overgenomen, hadden we het nooit gedaan.' Topman Peter Berdowski van baggeraar Boskalis is duidelijk over de geplande overname van maritiem transportbedrijf Dockwise. Dat nam eerder dit jaar concurrent Fairstar over, en zette zich daarmee in de ogen van Berdowski zelf in de etalage. Met die buit werd de jager prooi. 'Wij geloofden onvoldoende in Dockwise zelf. Fairstar was een geduchte concurrent. Maar nu Dockwise hen heeft ingelijfd, is het de ideale match.'

Drie jaar na de geruchtmakende overname van sleepbedrijf Smit Internationale, heeft Berdowski (54), zoon van een Brabantse boerendochter en een Poolse bevrijder, zijn zinnen gezet op een ander icoon van Holland Glorie: Dockwise, bekend van de reusachtige varende dokken waarmee boorplatforms worden vervoerd. 'Ik geloof in de kernwaarden van zulke bedrijven. Mensen zijn trots ervoor te werken. Trots is een bindende factor. Daar worden bedrijven beter van.'

U houdt van Hollands glorie?

'Het is toch prachtig om te werken voor een bedrijf met historie? Onze roots gaan terug tot 1910, en we zitten hier nog steeds bij Sliedrecht. Kijk, dit boek met onze geschiedenis - er weken hier veel mensen die het prachtig vinden hierin hun opa of vader te zien staan. Wij halen onze werknemers expres uit Nederland. Soms kan het niet anders - als er te weinig van de zeevaartschool komen, dan halen we ze uit de Baltische staten. Maar we zijn tot de slotsom gekomen dat we een oerhollands bedrijf zijn.

'Als ik op een van onze schepen stap, is het eerst stil, maar na een kwartier zeggen de mannen wat ze van het werk vinden, van het bedrijf, en uiteindelijk ook van mij. Zo kom ik erachter wat er speelt, tot in de haarvaten. Ik zie dat als een van de oerkrachten van het bedrijf. Buitenlanders moeten daar ongelooflijk aan wennen. Nederlanders zijn recht voor hun raap, maar pakken ook verantwoordelijkheid als nodig. Daardoor kun je snel werken en improviseren. Om die reden hebben we Smit overgenomen, en daarom ook Dockwise.'

Daar zitten toch ook strategische redenen achter?

'Wij geloven heel sterk in de olie- en gasmarkt. Dat is het segment waarin we willen groeien. Met Dockwise hebben we een nieuw element in de keten. Wij leggen havens aan, en bijvoorbeeld terminals voor de export van vloeibaar gas. Dockwise vervoert installaties voor dat soort terminals.

'Ook heeft Dockwise, mede dankzij Fairstar met hun transporten van boorplatforms voor de olie- en gasindustrie, goede contacten met internationale oliemaatschappijen. Voor hen steeds terugkerend werk, waardoor ze langlopende relaties onderhouden. Wij zijn meer hit-and-run, doen individuele projecten, maar maken die contacten graag wat constanter.

'Het is in de energiesector waar geld te verdienen is. De oliemaatschappijen staan onder voortdu-rende druk hun reserves aan te vullen, en zijn continu op zoek naar nieuwe velden, op steeds lastiger locaties, meestal op zee. Wij gaan graag mee in die voortdurende zoektocht. Daar kunnen we waarde toevoegen.'

Als baggerbedrijf?

'We spuiten ook kunstmatige eilanden op voor olieplatforms, leggen infrastructuur aan. We investeren veel in kennis, hebben daarvoor een eigen ingenieursbureau. Die kennis laat zich het beste te gelde maken op de moeilijke plekken waar de olie-industrie werkt. We hebben elfhonderd schepen, maar als we die alleen rechttoe rechtaan zouden inzetten, moesten we concurreren met elk papamamabedrijf met een eigen bootje. Door onze kennis aan boord worden onze schepen veel meer waard.'

De overname van Dockwise is nog niet rond. Enkele grote aandeelhouders willen een hogere prijs.

'Er is nog nooit iemand tegen een hoger bod geweest. Sommige partijen zeggen dat Dockwise op termijn meer waard is. Maar er is een groot verschil tussen waarde en prijs. Je kunt een huis hebben waarvan je denkt dat het twee ton waard is, en je kunt dan toch redenen hebben het op een gegeven moment voor 180 duizend euro te verkopen. Ik ben niet naar de aandeelhouders toe gestapt met de vraag: wat denk je dat Dock-wise waard is? Ik heb gevraagd: wil je verkopen voor 17,20 per aandeel?'

Maar is die prijs misschien toch te laag?

'Ik gun iedereen zijn perceptie. Maar de prijs ligt 60 procent boven de koers van vorige week vrijdag. Het liep storm. We hebben nu 33 procent van de aandelen gekocht, maar we zijn niet gestopt omdat verder niemand wilde verkopen. Nee, we stopten omdat we anders volgens de Noorse wet verplicht waren een bod uit te brengen op het geheel. Dat wilden we niet, omdat we Dockwise hebben laten weten dat het bod een voornemen is. Maar het leken de dolle dwaze dagen wel. Ik moest de deur dichtdoen voor andere aandeelhouders die hun stukken kwijt wilden. Dan was onze prijs toch niet helemaal idioot. Kijk naar de koers van Dock-wise nu, die ligt maar 5 cent boven ons bod. Dat komt door de gieren op de schutting, de hedgefondsen die speculeren op een hoger bod. Kennelijk denken ze dat die Berdowski nog wel 5 cent wil bijleggen. '

Had u al langer uw vizier gericht op Dockwise?

'We kijken er al lang naar, zelfs nog voordat Smit op de radar verscheen. Maar het window of opportunity ontstond de afgelopen weken. We hebben de Smit-mensen net naar een gebouw hier verhuisd en er was veel bereidheid in de markt om de overname te financieren. De druppel was de lage koers van Dockwise, die ineens naar 11 euro zakte. Dan moet je snel handelen. Dan helpt daadkracht. De andere aandelen komen nog wel.'

'Bod van 17,20 euro van Boskalis is te laag'

Niet alle aandeelhouders van Dockwise vinden dat zij met het bod van Boskalis waar voor hun geld krijgen. De Britse vermogensbeheerder Sankaty Advisors, dat een belang van 11 procent in Dock-wise heeft, en Project Holland Beheer, een fonds van Rabobank en Delta Lloyd (belang 9 procent), vinden de prijs van 17,20 euro per aandeel te laag. Zij stapten in 2009 voor ruim 21 euro per aandeel in, toen zij Dockwise overnamen van de Britse investeringsmaatschappij 3i. Zij deden dat samen met HAL, het vehikel van de Nederlandse familie Van der Vorm, dat ook geld heeft in Het Financieele Dagblad en brillenketen Pearle. Het koersverlies doet HAL weinig, omdat het ook grootaandeelhouder is van Boskalis en dus medekoper van zijn eigen bezit. Boskalis, dat nu 33 procent van de aandelen heeft en kan rekenen op de 32 procent van HAL, vindt de prijs van 17,20 hoog genoeg en gaat nu eerst praten met Dockwise.

CV

1957: op 13 december geboren in Utrecht

1985: Promotie Chemie, Universiteit Utrecht

Tot 1986: Diverse functies bij Shell

1986-1997: Management consultant en directeur bij adviesbureau Krekel Van der Woerd Wouterse

1997: Lid Raad van Bestuur Koninklijke Boskalis Westminster

2006-heden: CEO Koninklijke Boskalis Westminster

undefined

Meer over