Nieuws

Treinverkeer in door actie platgelegde regio start goed op

Het weer opstarten van het treinverkeer in de regio’s Utrecht, Amersfoort, Amsterdam en Alkmaar loopt goed. Gehoopt wordt dat er snel zoveel mogelijk treinen weer rijden. De NS blijft mensen er op attenderen voorlopig nog de reisplanner te raadplegen ‘om er zeker van te zijn dat je trein rijdt’.

Reizigers op station Arnhem wachten op hun trein.  Beeld ANP
Reizigers op station Arnhem wachten op hun trein.Beeld ANP

Rond Utrecht, Amsterdam en Alkmaar reden woensdag tussen 06.00 tot 08.00 uur geen treinen, doordat leden van FNV Spoor op verkeersleidingsposten van ProRail actievoerden voor een betere cao. Het treinverkeer in de regio’s waar geen actie werd gevoerd, was woensdagochtend al goed opgestart, liet de NS eerder op de ochtend weten.

FNV Spoor voert acties bij de verkeersposten die in verschillende regio’s het treinverkeer in goede banen leiden. Op woensdag, donderdag en vrijdag zal het treinverkeer in enkele regio's in de ochtenduren ontregeld zijn. Woensdag zijn dat de regio’s Utrecht, Amsterdam en Alkmaar. Donderdag is dat in de regio’s Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal. Vrijdag volgen de regio’s Eindhoven, Maastricht, Arnhem, Zwolle en Groningen. Zaterdag volgt een landelijke 24-uursstaking.

Omdat veel treinritten zich over een groter gebied uitstrekken, zullen werkonderbrekingen in een enkele regio ook het treinverkeer in de war schoppen in de rest van het land. Officieel liepen de acties van 06.00 uur tot 08.00 uur, maar volgens ProRail is er tijd nodig om de dienstregeling weer op te starten. Daarom zullen tot zeker 10.00 uur niet alle treinen volgens het spoorboekje rijden.

Nieuwe cao

FNV Spoor voert actie omdat er geen akkoord is bereikt over een nieuwe cao bij ProRail. De beheerder deed na maanden van onderhandelingen op 1 maart een eindbod. Leden van de vakbonden CNV en VHS stemden daarmee in, al stelden hun bonden wel aanvullende eisen rond de regeling voor eerder stoppen met werken. De achterban van FNV verwierp het bod, waarna de bond ProRail eerder deze maand een ultimatum stelde. Dat ultimatum wees ProRail af.

Bond en spoorbeheerder zijn het onder meer oneens over de looptijd van de cao en de mate waarin de lonen omhoog moeten. ProRail wil een cao die loopt tot 1 juli 2023, de FNV wil niet verder gaan dan dit jaar. De bond wil er dit jaar 2,8 procent meer loon bij, ProRail biedt een structurele loonsverhoging van 2 procent dit jaar en volgend jaar en 1 procent in 2023.

Meer over