Treintje van Lovers moet aanzet geven tot einde negatief imago; IJmuiden begint zichzelf te ontdekken

Het gezeur moet maar eens afgelopen zijn. Wat nou stank en lawaaioverlast van Hoogovens? Op het strand van IJmuiden merk je er niks van....

PETER VAN DEN BERG

Van onze verslaggever

Peter van den Berg

IJMUIDEN

IJmuiden wil afrekenen met het negatieve imago van stank van vis en staalindustrie. 'Een pijnlijk misverstand', zegt R. Verswijveren van strandpaviljoen Zeezicht. 'IJmuiden is veel breder: zand, strand, zee, duinen, watersport, natuurgebied, maar ook havens, sluizen, visafslag en restaurants.' Daarvan moet de 120 jaar oude vissersplaats de komende jaren krachtig gaan profiteren.

Het treintje van Lovers dat vanaf zondag IJmuiden weer met Haarlem en Amsterdam verbindt, kan de aanzet zijn tot een verdere ontwikkeling van de Seaport. Want met de aanleg van een binnenmeer, een jachthaven voor luxe zeeschepen, een nautisch kwartier, de bouw van luxe appartementen aan zee tot een miljoen gulden en een winkelpromenade is IJmuiden nog pas half af. 'We zijn onszelf de laatste tijd pas aan het ontdekken', zegt wethouder A. van Beelen (CDA) van de gemeente Velsen, verantwoordelijk voor het strandproject.

Half af en nog lang niet goed genoeg. Want een 'Monaco van Noord-Europa' is IJmuiden nog allerminst. De wandelpromenade met winkels mist allure, het kale binnenmeer is verre van uitnodigend en de toegangsroute naar het strand dwars door een industriegebied is weinig hoopgevend. Van Beelen noemt de tekortkomingen van IJmuiden zonder dralen. 'B en W van Velsen vinden dat wat er nu ligt op zichzelf wel aardig is, maar nog veel te weinig om alle investeringen tot rendement te laten komen. Er moet méér gebeuren.'

En dat terwijl het zuidelijk deel van de zuidpier de laatste drie jaar al een totale metamorfose heeft ondergaan. Het honderden meters brede strand, ontstaan door de verlenging van de pier en de afslag bij Bloemendaal, moest te gelde worden gemaakt, meende de gemeente Velsen. Want waarom had de tweede zeehaven van Nederland geen watersportfaciliteiten?

Zandzuigers zogen bijna zevenhonderdduizend kubieke meter zand weg voor de watersporthaven. Rijkswaterstaat ging akkoord met een doorbraak van de zuidpier, een karwei dat maanden langer duurde dan voorzien. Een wandelpromenade werd aangelegd en zuidelijk daarvan een spartelmeer voor kinderen. Met het vrijgekomen zand is een nieuwe duinenrij aangelegd. Vier paviljoens en honderden strandhuisjes schoven een paar honderd meter vooruit richting zee.

'Kadeng, kadeng, oehoe.' Het dreunende geluid van de trein, nu al met de koosnaam Loverslijntje aangeduid, is bij strandpaviljoen Zeezicht al omgezet in proza. 'Op 11 augustus gaat het beginnen. Dan is IJmuiden weer bereikbaar per trein. Dat vieren we hier met live-music.' Zeezicht, na de oorlog gebouwd van sloophout, is nog altijd populair bij 'gewone' Amsterdammers, die wars zijn van het hoge 'Leidsepleingehalte' van Zandvoort.

'Het leuke van IJmuiden is dat het hier nog redelijk rustig is', legt een strandgast uit. 'Een lekker breed strand, waar je zelfs kunt fietsen, niet te veel tenten. Zo groot als in Zandvoort hoeft het hier niet te worden.' Maar er moet wel meer gebeuren, zei de wethouder al. En wie vanaf het strand achterom kijkt, ziet het al voor zich.

'Een unicum.' Wonen op 1500 meter op een plek waar ooit zee was. Keuze uit vier types met varianten, overdekte parkeerplaatsen, royale zonneterrassen. Seaport-

Beach-Resort moet de 'parel aan de kust' worden. De bouw is in volle gang. Volgend jaar zomer staan de 84 luxe appartementen er met onbelemmerd uitzicht op strand en zee. Tweederde is al verkocht, meldt B. van der Woerdt, directeur van de jachthaven optimistisch.

Ook over de bezettingsgraad van de jachthaven met zevenhonderd ligplaatsen is Van der Woerdt tevreden. 'In het seizoen zijn er zo'n 170 vaste ligplaatsen bezet en komen er tussen de twee- en driehonderd bezoekende schepen binnen. Dan heb je toch gauw vijfhonderd gasten in de haven. Commercieel gezien behoorlijk goed, maar om het hele project te trekken, toch te weinig. Er moet meer verblijfstoerisme ontstaan. De mensen komen wel, maar moeten ook blijven.'

Om dat te bereiken is de bouw van een hotel op de wandelpromenade van eminent belang. De bouw is al twee keer op de lange baan geschoven, maar eind volgend jaar moet het er toch wel staan, verzekert wethouder Van Beelen. En voor de aanleg van een derde haven voor kustvaarders zijn tientallen miljoenen guldens steun van de Europese Unie beschikbaar ter compensatie voor de verdwenen werkgelegenheid in de staal en de scheepsbouw. 'De bouw ervan wordt dit najaar aanbesteed.'

Om IJmuiden verder aantrekkelijk te maken voor een groter publiek zijn er slecht-weervoorzieningen nodig, vinden alle betrokkenen. Want verder dan een Fair-Play-

Center met flippers, spelautomaten en racesimulators reikt de vissersplaats nog niet. De totale investering van tegen de honderd miljoen gulden ten spijt.

'Er is meer publiek nodig voor een gezonde economische basis van het hele project', benadrukt Van Beelen. 'Daarom zoeken we particuliere investeerders. We zijn in gesprek met horeca-ondernemer en eigenaar van restaurant- en hotelcomplexen Hennie van der Most. Hij is in IJmuiden komen kijken en heeft belangstelling getoond een attractiepark voor kinderen te ontwikkelen.

'De toeristenindustrie is internationaal, maar ook nationaal een van de grootste groeiers', zegt Van Beelen. 'Jachthaven, nautisch centrum en de horecasector bieden aan ongeveer tweehonderd mensen werk. Bij meer activiteiten kan dat verder uitgroeien met zo'n vijfhonderd arbeidsplaatsen. Daar zit veel deeltijdarbeid bij, ook voor personen met een bescheiden opleiding. Dat is van groot belang voor de plaatselijke werkgelegenheid.'

Booming Seaport IJmuiden. Met een wandelboulevard zonder veel allure, met de zilverkleurige stoom van de Hoogovens als decor; de omgeving doet er voor de nieuwe toeristen helemaal niet zo toe. Er zijn recreanten die geen flauw vermoeden hebben waar ze precies vertoeven. Laat staan dat ze zich bekommeren over het verblijfsklimaat. Zo vroeg eens de eigenaar van een gloednieuw zeejacht aan de havenmeester de weg. 'Als ik naar zee wil, moet ik dan links- of rechtsaf?'

Meer over