Treinkaartje?

Als het aan de Nederlandse Spoorwegen ligt, worden de treinkaartjes volgend jaar fors duurder. De heffing die de overheid oplegt voor gebruik van het spoor rekent zij door aan reizigers....

Cees Rotteveel, woordvoerder van ROVER (Vereniging Reiziger en Openbaar Vervoer): 'Ik vind die aangekondigde prijsverhoging een vreemde manier van werken. Er wordt gewinkeld met de portemonnee van de reiziger. Minister Netelenbos gebruikt eerst een deel van het belastinggeld voor aanleg en onderhoud van het spoor. Dan gaat ze de NS ook een heffing vragen, die de NS dan weer doorberekent aan de reiziger. Zo worden reizigers dus op twee manieren gepakt.

'De omzet moet natuurlijk worden opgestuwd nu ze naar de beurs wil. Maar reizigers zitten daar echt niet op te wachten, want zij moeten die beursgang uiteindelijk gaan betalen.

'Reizigers hebben de afgelopen jaren al een bescheiden prijsverhoging gekregen, maar de kwaliteit van het spoor blijft onder de maat.

'De grote seinstoring afgelopen dinsdag bij Abcoude was al de derde in een half jaar. Bij Schiphol en bij Eindhoven gaat het wekelijks mis. De NS geeft de overheid de schuld van de achteruitgang in de kwaliteit van het spoor, maar uiteindelijk is NS Railinfrabeheer verantwoordelijk voor het onderhoud.'

Thijs Manten, woordvoerder NS: 'Nee, dit gaat te snel. Veel te snel. Het is nog helemaal niet gezegd dat de prijzen van treinkaartjes omhoog gaan. De NS is nog in onderhandeling met het ministerie.

'Mocht de NS toch meer moeten gaan betalen voor gebruik van het spoor, dan zijn wij genoodzaakt die enorme lastenverzwaring ergens vandaan te halen. En dan moeten de reizigers ook meer gaan betalen.'

Maarten Davelaar, treinreiziger: 'Ik ben van de categorie ''vaste klanten ondanks alles''. Nu moet ik wel zeggen dat ik weinig keus heb. Ik leef milieubewust en ik heb geen rijbewijs.

'Ook als de tarieven fors omhoog gaan, blijf ik met de trein reizen. Nu heb ik gelukkig al een hele tijd geen last meer van storingen en vertragingen gehad. Het is voor mij nog altijd de snelste manier om op mijn werk te komen.

'Naar mijn idee doet de NS het best aardig. Overigens vind ik wel dat ze een beetje zuiniger met ons verstokte treinreizigers moeten omspringen. Er is geen bedrijf in Nederland dat zo'n trouwe vaste klantenkring heeft.

'Een prijsstijging is een slecht signaal, de NS moet het juist aantrekkelijk maken om de trein te nemen.'

Treinconducteur Scholten: 'Ik hoor regelmatig van reizigers dat zij het reizen met de trein te duur vinden. Maar het lijkt me toch vrij redelijk dat de NS zijn tarieven omhoog gooit. Ze moeten ook een hoop geld aan het ministerie gaan betalen.

'Ik vind het absoluut niet gênant reizigers een hogere prijs te moeten rekenen. Dan zou het ook gênant zijn dat jij me nu rare vragen stelt. Ik doe gewoon mijn werk en meer niet.'

E. Abate, woordvoerder Lovers Rail: 'Moeten wij dan ook een heffing voor gebruik van het spoor gaan betalen? Dat heeft de overheid ons niet verteld.

'Als dat werkelijk zo is, dan denk ik dat ook Lovers genoodzaakt is de tarieven te verhogen. We zitten nu 10 procent onder het prijsniveau van de NS, maar de prijs zal dan wel op hetzelfde niveau komen. Maar de extra service die we nu verlenen, die blijft.'

Bert Helmes, treinreiziger: 'Als de trein nog duurder wordt, zal dat voor mij een reden zijn nog vaker de auto te nemen. Ik ben nu al goedkoper uit met de auto, dus dan is de keuze snel gemaakt.'

Jan Laan, voorzitter Overlegorgaan Personenvervoer (OPV): 'We hebben genoeg redenen om het openbaar vervoer te bevorderen. Bijvoorbeeld het milieu, het fileprobleem en geluidsoverlast door auto's. Prijzen spelen voor treinreizigers een belangrijke rol.

'Ik vind dat de NS eerst alle andere mogelijkheden moet onderzoeken en pas op het allerlaatste moment de heffing aan de reizigers mag doorberekenen. Desnoods maakt ze een beetje minder winst, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid.'

Mevrouw Bokhorst-Groenveld, treinreizigster: 'Ik betaal nu niet echt veel, maar dat komt omdat ik 40 procent korting heb met mijn 65-plus kaart. Dat vind ik wel reëel. Maar de trein heeft wel erg vaak vertraging, daar mogen ze dan ook wel verandering in brengen.'

Bibi Gräber, reist dagelijks op en neer tussen Weesp en Amsterdam: 'Moeten we nu nóg meer gaan betalen om als sardientjes in een blik van hot naar her te worden vervoerd?'

Lokettist op station Amsterdam Amstel: 'Als mijn salaris dan ook een keer omhoog gaat, vind ik het prima. Het gewone personeel mag het vuile werk opknappen en de hoge pieten van de NS profiteren daarvan. Uiteindelijk zijn wij degenen die service en kwaliteit moeten bieden.'

Meer over