Trage poses op vioolouvertures

New ARRivals en Gitanes..

Annette Embrechts

Den Bosch Woensdag was het dansdag tijdens Festival Boulevard: de wethouder van cultuur kondigde trots aan dat Den Bosch extra geld vrijmaakt voor de promotie van dans. Altijd zinvol. Mits er goed wordt geselecteerd wélke dans in de etalage wordt gezet. Het gezamenlijke project New ARRivals van drie Brabantse instellingen die jonge makers stimuleren, is typisch zo’n voorstelling die beter gedijt bij studiopubliek.

Op zich is het zinvol dat Muzieklab Brabant, Productiehuis Brabant en Danshuis Station Zuid jonge dansmakers koppelen aan componisten die niet eerder voor moderne dans musiceerden. Een groot deel van het resultaat is echter te experimenteel, zelfs onbegrijpelijk. De Duitse choreograaf Ben J. Riepe probeert met een donkere man in het zwart, een rossige man in het groen en een hooggehakte vrouw in het groenzwart een demonische performancesfeer te creëren. Op band klinkt borrelpraat, gevolgd door bekende vioolouvertures (compositie: rockgroep The Gathering). Het drietal stagneert echter in trage poses, soms sputterend, soms naakt, soms met dierenmaskers. IJdel vertoon, zogenaamd over ‘de fascinatie van het ondoorgrondelijke’, maar die wordt snel om zeep geholpen. Tegest Pecht-Guido komt verder met haar choreografie met danser Miroslav Kochánek, op zware orgelklanken van The Gathering. Met twee danseressen ontdoet het duo zich langzaam van lagen witte kleding, onderwijl het podium overstekend, met opzwepend gespring en geklap of amfibische golfslag over de grond. Choreografe Helma Melis gebruikt de scherpe snaar- en pianomuziek van Hawar Tawfiq om twee danseressen op een stukje schaakbord te laten hinkstapspringen. De bekende Melisingrediënten zijn gedoseerd: een strakke rood-wit-zwarte vormgeving met dito hooggehakte laarsjes. Melis optimaliseert het damesduet echter niet; wederom blijkt hoezeer haar korte en kittige designdans beter past bij de wereld van mode en vormgeving.

Totaal anders is de nieuwe festivalvoorstelling van Stella Den Haag. Zingend en vertellend kijken drie vrouwen vanuit meeuwenperspectief naar de kortstondige Bossche verontwaardiging over een zwervend en accordeon spelend zigeunermeisje. De meeuwenliefde wordt door vertelster Erna van den Berg echter uitgemolken, ten koste van het mysterie rond zwerfster Marte. Tijdens de fado’s krijgt Gitanes even de vleugels.

Annette Embrechts

Meer over