Topvijf van vijftien jaar

Groot geworden door klein te blijven is het motto van het dancelabel Ninja Tune. Dus geen makkelijke hits, dure videoclips en of dj's met sterallures voor deze Britse 'indy' maar experimentele albums, kunstzinnige vj-beelden en eigenwijze artiesten....

Jeroen Junte

Oprichters zijn de krakers Jonathan More en Matt Black, die samen Coldcut vormen. Tegenwoordig is het duo amper bij het dagelijkse reilen en zeilen betrokken, zegt labelmanager Dominique Smith, maar de bedrijfsfilosofie waarmee Ninja Tune zich al sinds 1989 staande houdt in de turbulente dancewereld is onveranderd: nieuwe ontwikkelingen telkens een stap voor zijn. Smith: 'Toen triphop in 1995 het nog helemaal was, brachten wij de eerste turntablism uit.'

De laatste tijd profileert Ninja Tune zich met de elektronische jazz van acts als Jagga Jazzist en Cinematic Orchestra, die zowel op Lowlands als North Sea Jazz kunnen staan. Maar ook de crossover tussen hiphop en 2 step van artiesten als Dizzee Rascall wordt met interesse gevolgd. 'Binnenkort komt onze eerste release uit op ons hiphoplabel Big Dada.'

Vrijdag viert Ninja Tune zijn vijftiende verjaardag met een feest in de Melkweg waarin de hele labelhistorie wordt belicht met optredens van draaitafel-muzikant Kid Koala, de elektronische jazz van de nieuwe Noorse ontdekking Skalpel, rapper Blockhead en Jonathan More met een laptop-set die het midden houdt tussen dj-en en musiceren.

Het aanwijzen van die ene cruciale Ninja-release van de afgelopen vijftien jaar valt niet mee. 'Pfff, daar moet ik over nadenken.' Een kwartier later belt Smith terug. Of een topvijf ook mag, 'samengesteld na een enqu op kantoor'.

Op 1 staat Motion (1999) van Cinematic Orchestra. 'Niet alleen is dit ons favoriete album maar het heeft ons het zelfvertrouwen gegeven om naast dance en elektronica ook echte jazz uit te brengen.'

Op 2 Run come save me (2001) van Roots Manuva. 'Dit is de eerste rapper die hiphop Brits laat klinken. Elke dag zijn we trots dat zijn platen bij ons uitkomen.'

Op 3 Cold Cuts Let us play (1997). 'Een destijds nog revolutionaire box met cd en cd-rom met bijbehorend beeld. Zeer ambitieus project dat nooit winst kon maken maar toch gemaakt m worden. Ninja Tune in een notendop.'

Op 4 Amon Tobin: Supermodified (2000). 'Braziliaanse producer die onze horizon letterlijk en figuurlijk heeft verbreed. Hij is internationaal onze bestverkopende artiest en hij introduceerde latin en wereldmuziek in drum 'n' bass.'

Op 5 Keep it unreal (1999) van Mr. Scruff. 'Die liep hier net toevallig binnen, haha. We zijn niet alleen een label maar ook vriendenclub.'

Meer over