Nieuws

Topman DNB: Nederlandse economie kan strenger EU-klimaatbeleid ‘prima hebben’

Een zwaardere belasting op CO2-uitstoot, zoals voorgesteld in de klimaatplannen van de Europese Commissie, zal de Nederlandse economie nauwelijks schaden. Ook hoeft de extra heffing niet tot duurdere benzine te leiden. Dat zegt Olaf Sleijpen, directeur bij De Nederlandsche Bank (DNB).

Aanbieders van diesel en benzine zouden volgens de klimaatplannen moeten gaan betalen voor CO2-rechten. Volgens DNB hoeft dat niet te betekenen dat de prijzen omhoog gaan. Beeld ANP
Aanbieders van diesel en benzine zouden volgens de klimaatplannen moeten gaan betalen voor CO2-rechten. Volgens DNB hoeft dat niet te betekenen dat de prijzen omhoog gaan.Beeld ANP

De centrale bank van Nederland is nagegaan wat de effecten zijn van de klimaatplannen van de Europese Unie, die in juli werd gepresenteerd door vicevoorzitter Frans Timmermans van de Europese Commissie. Onderdeel van dat pakket is het uitbreiden van het Europese emissiehandelssysteem. Straks zou nagenoeg de gehele industrie, energie- en transportsector te maken kunnen krijgen met een heffing van 50 euro per ton CO2-uitstoot.

Uit de analyse, die maandag wordt gepubliceerd, is naar voren gekomen dat de gevolgen van de extra CO2-beprijzing voor Nederland beperkt zijn. ‘De Nederlandse economie kan dit prima hebben en het zorgt voor een gelijker speelveld’, zegt Sleijpen.

Ook aanbieders van diesel en benzine aan de pomp zouden moeten gaan betalen voor CO2-rechten. Toch hoeft een uitbreiding van de Europese CO2-heffing niet per se een hogere benzineprijs in Nederland te betekenen, volgens DNB. De accijnzen op benzine zijn in Nederland namelijk hoger dan in andere landen, aldus Sleijpen. Hierdoor kan de overheid er ook voor kiezen om de accijnzen wat te verlagen ‘om dubbeltelling te voorkomen’, zodat automobilisten straks niet veel meer kwijt zijn.

Beperkte gevolgen

Door de extra heffingen wordt het in heel Europa duurder om te produceren. In Nederland lopen de productiekosten waarschijnlijk een fractie meer op dan het Europese gemiddelde, maar beduidend minder dan in Centraal- en Oost-Europa waar nu nog veel met energie uit kolen wordt gewerkt.

Wel wijst Sleijpen erop dat de Nederlandse binnenvaart en luchtvaart nu in feite nog gratis CO2-rechten hebben. Zij zullen het dus wel gaan voelen. ‘Er gaan bedrijven zijn die hier last van krijgen. Dat is zeker. Maar dat is in zekere zin ook de bedoeling.’

Sleijpen stipt verder aan dat het klimaatpakket ook een voorstel bevat voor CO2-heffing aan de Europese grens. Daardoor wordt voorkomen dat bedrijven van buiten de EU opeens een groot concurrentievoordeel krijgen. Dit kan veel invloed hebben op Nederlandse bedrijven. Voor sommige sectoren zou er volgens Sleijpen nog aan tijdelijke compensatiemaatregelen kunnen worden gedacht, mits deze niet ten koste gaan van de prikkel tot verduurzaming.

DNB-directeur Olaf Sleijpen. Beeld De Nederlandsche Bank
DNB-directeur Olaf Sleijpen.Beeld De Nederlandsche Bank
Meer over